Beton w budownictwie tunelowym – cz. I

Tunele wykonywane metodami górniczymi

Metody górnicze przeznaczone są do wykonywania tuneli o stosunkowo dużym przekroju poprzecznym, dochodzącym nawet do 200 m2. Drążenie tuneli odbywa się najczęściej mechanicznie: koparkami lub kombajnami chodnikowymi, rzadziej z zastosowaniem materiałów wybuchowych. Metody górnicze stosuje się do drążenia tuneli głębokich i gwarantują możliwość zmiany kierunku zarówno w pionie, jak i w poziomie (łuki pionowe i poziome). W zależności od warunków geotechnicznych tunele można drążyć pełnym przekrojem lub z podziałem na strefy (kalota, sztrosa i spąg – rys. 3). Istnieje wiele metod górniczych, które w odmienny sposób podchodzą do metodologii projektowania, wykonywania oraz kierowania procesem budowy. Istotne jest, że wszystkie metody górnicze bazują na drążeniu tunelu w cyklicznie powtarzających się trzech fazach: wzmocnienie górotworu, wydobywanie urobku oraz wykonanie obudowy docelowej.

Jedną z najpopularniejszych metod górniczych jest metoda NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method), której założenia opracował w 1948 roku prof. Ladislaus von Rabcewicz. Metoda NATM (zwana również metodą konwencjonalną) zakłada, że skała jest nośnym elementem konstrukcyjnym i może się swobodnie odkształcać. Drążenie tunelu metodą konwencjonalną polega na optymalizacji procesów technologicznych w celu kontroli deformacji ośrodka gruntowego oraz naprężeń w obudowie tunelu. W miarę posuwu przodka tunelu wykonuje się podatną budowę składającą się z kotew gruntowych, żeber (łuków stalowych), siatek zbrojeniowych oraz betonu natryskowego. Czoło tunelu wzmacnia się przez wykonanie prekonsolidacji (rys. 4). Docelową obudowę tunelu wykonuje się w deskowaniu przestawnym poruszającym się na torowisku. Ostatnim elementem jest wykonanie płyty dennej.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.