Analiza problematyki utrzymania drzewostanu i zieleni przydrożnej

  • urozmaiceniu i upiększeniu krajobrazu, powodującemu zmniejszenie zmęczenia kierowców,
  • stworzeniu optycznego drogowskazu przy chwilowym zaniku widoczności na jezdni (podczas mgły, śnieżycy i w nocy),
  • ochronie wzroku kierowców przed wzajemnym oślepianiem się na drogach dwujezdniowych z pasem rozdziału, a także likwidacji oślepiania mieszkańców okolicy drogi,
  • osłonie przeciwwietrznej, szczególnie przed nagłymi podmuchami wiatru przy wyjazdach z przysiek leśnych oraz na groblach i w okolicach nadmorskich,
  • ochronie: przyległych, do drogi, domów przed hałasem, - przed zaspami śnieżnymi (zawiewaniem z pól), -przed korozją budowli ziemnych (trawnik), - przed osuwiskiem (dobrze ukorzenione drzewa), -przed zawilgoceniem (wtórne osuwiska) przez drenujące działanie korzeni drzew,
  • polepszaniu potencjału biologicznego krajobrazu,
  • ochronie przyległych terenów przed rozprzestrzenianiem się kurzu, spalin i innych zanieczyszczeń,
  • ocienieniu drogi, co w efekcie poprawia komfort podróżowania w upalne dni i zmniejsza przegrzewanie (uplastycznianie się) nawierzchni bitumicznych.

Oprócz wymienionych powyżej zalet zieleń przydrożna ma również i pewne wady. Szczególnie niebezpieczne są drzewa rosnące zbyt blisko jezdni (na koronie i w skrajni drogi). Są one często powodem kolizji i wypadów o tragicznych skutkach. Zagrożenie wypadkowe spowodowane drzewami rosnącymi na poboczu przedstawiono na rys. 1.

Przy odstępie drzew od krawędzi jezdni w odległości ponad 2 metrów liczba ciężkich wypadków nie jest większa niż na odcinku bezdrzewnym, natomiast przy odległości do 0,5 metra liczba wypadków podwaja się [3].

W przypadku wystąpienia wiatrołomów i wiatrozwałów również drzewa rosnące poza koroną drogi są potencjalnym zagrożeniem dla ruchu kołowego. Drzewa ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.