Zakres odporności ogniowej tuneli – wymagania

Zabezpieczenia ogniochronne żelbetowych obudów tuneli

Projektując żelbetową konstrukcję obudowy tunelu w Polsce, do sierpnia 2019 r. mieliśmy rozbieżności pomiędzy wymaganiami określonymi w przepisach [12] a stanem wiedzy technicznej. Sytuacja uległa diametralnej zmianie, kiedy znowelizowano wymagania [13], co znalazło swoje odzwierciedlenie w §321.2, w którym przytoczono w tabeli wartości temperatury w czasie zgodne z krzywą RWS, a nie jak dotychczas z krzywą standardową (oznaczenie R przy klasie odporności ogniowej jednoznacznie to definiowało). Przytoczona krzywa RWS dotyczy pewnej klasy tuneli drogowych i nie dotyczy np. tuneli pieszych czy rowerowych, gdzie zostawiono oddziaływanie pożaru standardowego jako kryterium, co ocenia się jako racjonalne i niepodnoszące nadmiernie kosztów inwestycji.

Dla tuneli drogowych, gdzie prowadzony jest ruch samochodowy, w przypadku projektowania zabezpieczenia ognioochronnego należy rozważyć wiele kryteriów, wśród których możemy wymienić:

  • rodzaj krzywej ogniowej, według której chcemy zabezpieczyć konstrukcję,
  • jak długo dana konstrukcja ma wytrzymać w ogniu,
  • rodzaj tunelu oraz typ betonu użyty do jego konstrukcji,
  • zawartość wilgoci w betonie czy rodzaj kruszywa użytego do mieszanki betonowej.

Wymienione powyżej elementy mają fundamentalny wpływ na grubość oraz rodzaj wymaganego zabezpieczenia ognioochronnego konstrukcji i należy sobie zdawać sprawę, że nie każde zabezpieczenie ognioochronne zapewni oczekiwaną funkcję bezpieczeństwa [14, 15]. Wśród najczęściej stosowanych zabezpieczeń ognioochronnych w przypadku tuneli należy wymienić zabezpieczenia płytami oraz natryskiem. W przypadku tuneli nie stosuje się np. izolacji powłokowych, które przede wszys...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.