Wkrótce wybór wariantu przebiegu obwodnicy Oławy i obwodnicy Szalejowa Górnego
W najbliższych dniach odbędą się posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu DK8 i obwodnicy Oławy w ciągu DK94. Posiedzenia będą dotyczyć dokumentacji projektowej opracowanej w ramach umów na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla obu obwodnic.

Posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad odbędą się – 15 grudnia br. dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu DK8 i 18 grudnia br. dla obwodnicy Oławy w ciągu DK94. W KOPI wezmą udział zainteresowane strony, m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, Projektanci, samorządy, zarządcy infrastruktury oraz służby policji, straży pożarnej itp. Podczas spotkań KOPI projektanci omówią wszystkie analizowane przebiegi obu obwodnic. Każdy uczestnik powyższych spotkań będzie mógł zabrać głos i wypowiedzieć się na temat przebiegów oraz wnieść swoje uwagi.
Obwodnica Szalejowa Górnego w ciągu DK8
W ramach opracowania STEŚ-R analizie poddano trzy warianty przebiegu obwodnicy oraz ich podwarianty w zakresie rozwiązań projektowych.
- Wariant W1 (A i B) – PÓŁNOCNY
W wariancie północnym o długości ok. 3,2 km droga prowadzona jest polami uprawnymi by następnie przejść obiektem nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową nr 3304D. Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa prowadzona będzie obiektem o dł. ok 170 m. Następnie obwodnica Szalejowa krzyżuje się z drogą powiatową nr 3239D by dalej prowadzona polami uprawnymi połączyć się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna – Kłodzko. Realizacja wariantu W1 wiąże się z wyburzeniem 2 budynków gospodarczych.
- Wariant W2 (A i B) – ŚRODKOWY (W ŚLADZIE MPZP)
W wariancie środkowym o długości ok. 3 km droga prowadzona jest polami uprawnymi by następnie przejść obiektem nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową nr 3304D. Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa w tym wariancie będzie prowadzona obiektem o długości ok. 245 m. Następnie obwodnica Szalejowa krzyżuje się z drogą DP 3239D by dalej prowadzona polami uprawnymi połączyć się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna- Kłodzko.
- Wariant W3 (A i B) – POŁUDNIOWY
W wariancie południowym o długości ok. 3,2 km trasa prowadzona jest polami uprawnymi, by następnie przejść obiektem o dł. ok. 15 m nad drogą powiatową nr 3240D. Po przekroczeniu obiektu droga dalej prowadzona jest polami uprawnymi omijając działki zabudowane. Następnie trasa przechodzi obiektem o dł. ok. 340 m nad doliną rzeki Cichej, drogą powiatową 3291D i drogą krajową nr 8. Dalej trasa przebiega polami uprawnymi i łączy się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna- Kłodzko. Realizacja wariantu W3 wiąże się z wyburzeniem 11 budynków istniejących, w tym mieszkalnych.
Wszystkie warianty obwodnicy mają początek i koniec w miejscach projektowanych rond w ramach równolegle prowadzonych prac projektowych rozbudowy DK8 Szczytna – Kłodzko.
Obwodnica Oławy w ciągu DK94
W ramach opracowania STEŚ analizowanych jest pięć wariantów przebiegu obwodnicy:
- Wariant I
Wariant I o długości ok. 15 km przebiega po północnym wschodzie Oławy, głównie przez tereny rolne oraz lasy. Ze względu na bliskie sąsiedztwo rzeki Odry część odcinka przebiega przez teren zalewowy. W ramach tego wariantu powstają projekty pięciu skrzyżowań, trzech mostów drogowych, jednego wiaduktu drogowego nad koleją, dwóch przejść dolne dla średnich zwierząt, dwóch przejść dla małych zwierząt zintegrowanych z ciekiem. Wariant ten na długości ok. 7,5 km koliduje z chronionym obszarem Natura 2000.
• Wariant II
Wariant II o długości ok. 13,1 km przebiega w pobliżu centrum miasta przez południowo-wschodnią część Oławy. Początkowy odcinek przebiega przez teren zabudowy, natomiast druga część odcinka przez tereny rolne. Wariant ten, ze względu na położenie wśród gęstej zabudowy wymagał zaprojektowania ośmiu skrzyżowań, trzech mostów drogowych i jednego wiaduktu drogowego nad koleją.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...