Tunel kolejowy pod ul. Wrotkowską w Lublinie (Trasa śródmiejska)

Podstawową funkcją obiektu było bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu pojazdów szynowych pod śródmiejską obwodnicą Lublina, za którą to należy uważać ciąg ulic: Wrotkowska – Wyścigowa – Dywizjonu 303.

Jezdnia na obiekcie ma po 2 pasy ruchu szerokości 2 x 3,5 m  w każdym kierunku rozdzielone medianem. Przeszkoda – bocznica kolejowa – przecina ul. Wrotkowską pod bardzo ostrym kątem ok. 24°.

Prace projektowe

Największą trudność w procesie projektowania sprawiły niezmiernie mały kąt skrzyżowania oraz fakt, że nasyp drogowy w celu ograniczenia dostępności terenu musiał zostać ograniczony konstrukcjami oporowymi. Z racji lokalizacji obiektu w centrum miasta należało znaleźć i zastosować rozwiązania wybitnie estetyczne. Projektant zdecydował się na wykonanie konstrukcji oporowych w technologii gruntu zbrojonego z oblicowaniem z bloczków betonowych, gdzie ich łamana lica doskonale się sprawdzi.

Z uwagi na fakt, że konstrukcje oporowe z gruntu zbrojonego wymagają odpowiedniej strefy zakotwienia, co bezpośrednio wpływa na minimalizację zajętości terenu w miejscach, gdzie wykonanie odpowiednich stref zakotwienia było niemożliwe, wykonano konstrukcje oporowe w technologii monolitycznej, to do nich zamocowano oblicowanie z bloczków tak, aby uzyskać niczym niezaburzony efekt wizualny.

Obiekt został zaprojektowany na obciążenie klasy A zgodnie z PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia. W modelu numerycznym analizowano poszczególne stany zasypki obiektu oraz wpływ obciążenia zmiennego. Należy zwrócić uwagę, że w obiektach gruntowo-powłokowych wyróżnia się dwie charakterystyczne fazy ich wznoszenia. Pierwszą, kiedy zasypka osiąga wysokość klucza konstrukcji – wówczas mamy do czynienia z maksymalnym wypiętrzeniem klu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.