Trwałość i utrzymanie wieloprzęsłowych obiektów gruntowo-powłokowych z blach falistych

Wyniki badań

W przypadku obiektów nad drogami istotny wpływ na pH wody, która oddziałuje na konstrukcje w postaci mgiełki unoszonej przez koła pojazdów z jezdni, ma sól stosowana do zimowego utrzymania dróg. Do zimowego utrzymania dróg w Polsce stosuje się przede wszystkim chlorek sodu (NaCl), ale również, jeśli temperatura spada poniżej ok. -10°C, zastosowanie ma chlorek wapnia (CaCl2). Z dostępnej mi wiedzy wynika, że jest on szczególnie stosowany na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Badania wykazują, że powłoki cynkowe ulegają bardzo szybkiej destrukcji, jeśli pH cieczy jest niskie (< 6) lub wysokie (> 12) [5]. W tym kontekście szczególnie groźne z punktu widzenia przyspieszonej korozji jest stosowanie do zimowego utrzymania chlorku wapnia (CaCl2). Odczyn pH chlorku wapnia (w zależności od stężenia i temperatury) może być nawet poniżej 5-6 (1 M roztwór: pH = 4-6). Z tego punktu widzenia zdecydowanie korzystniejsze jest stosowanie do zimowego utrzymania dróg chlorku sodu (NaCl). Wodny roztwór pH jest z reguły zbliżony do obojętnego (pH ∼ 7) lub lekko zasadowy. Jakkolwiek pH zależy zarówno od stężenia i temperatury. Musimy mieć na uwadze, że jeśli konstrukcja nie jest myta, to związki te oddziałują na konstrukcję przez cały rok (w różnych temperaturach i stężeniu). Dlatego tak ważne jest regularne mycie konstrukcji z blach falistych po okresie zimowym.

Jeśli na zasypce wykonano warstwę gruntu organicznego jako podłoże do roślinności. To kwaśny odczyn może mieć również woda spływająca z konstrukcji, na której wykonana jest zasypka.

Najczęstsze uszkodzenia konstrukcji wieloprzęsłowych i diagnoza przyczyn ich powstawania

Naj...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.