Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów.
Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną.
Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z grona instalatorów, jak i konstruktorów mostowych. Zespół ten powinien być wyłoniony przez obu inwestorów, tj. zarządcę obiektu mostowego i inwestora, w którego gestii jest planowana do realizacji sieć konieczna do przeprowadzenia z wykorzystaniem konstrukcji mostu. Tak jednak, jak wynika z wieloletnich doświadczeń autorów, najczęściej nie jest, a każdy z inwestorów rozwiązuje te problemy we własnym zakresie. Dlatego też instalacje sieciowe przeprowadzone przez obiekty mostowe są projektowane przez projektantów specjalności instalacyjnych, którzy projektują np. zamocowania, zwracając uwagę głównie na wymagania konstrukcyjne sieci, nie do końca zwracając uwagę na specyfikę konstrukcyjną obiektu mostowego, przez którą przeprowadzana jest sieć. Bardzo często jest przy tym pomijany problem trwałości eksploatacyjnej konstrukcji mostowej z tak zainstalowanymi sieciami.
Dodatkowy problem stanowi fakt, że omawiane sieci instalacyjne (urządzenia obce) są mocowane do obiektów mostowych już po ich wybudowaniu, a często także do obiektów będących już od wielu lat w normalnej eksploatacji z przeznaczeniem dla ruchu drogowego, pieszo-rowerowego bądź kolejowego. Tym samym nie ma wtedy możliwości technicznych dostosowania konstrukcji samego obiektu do przeprowadzenia tego typu dodatkowych sieci. Najczęściej nie porusza się wtedy problematyki dodatkowych występujących obciążeń eksploatacyjnych od zainstalowanych urządzeń obcych dla konstrukcji, które muszą być przecież przez nią przenoszone. W zależności od wielkości tych obciążeń ma to z pewnością wpływ na trwałość eksploatacyjną konstrukcji [4-6]. Takie obciążenia są bagatelizowane i często pomijane jako nieistotne.
W omawianych przypadkach, gdy mamy do czynienia z konstrukcjami istniejącymi i koniecznością przeprowadzenia dodatkowych sieci instalacyjnych, wymusza to różne, często przypadkowe, sposoby mocowań do stalowych elementów konstrukcyjnych przęseł mostu, a czasami nawet do elementów wyposażenia konstrukcji.
Wymienione niżej działania mają niebagatelny wpływ na trwałość mostów stalowych:
- Wiercenie otworów w płytach stalowych i zespolonych w celu zamocowania zawiesi sieci.
- Mocowanie kotew montażowych bez sprawdzenia przebiegu głównych prętów zbrojeniowych.
- Spawanie mocowań i zawiesi do wsporników chodnikowych lub żeberek usztywniających, a nawet czasami do pasów górnych lub, co gorsze, pasów dolnych dźwigarów głównych obiektów mostowych.
- Wyginanie elementów stężeń, a nawet elementów konstrukcyjnych do przeprowadzania rurociągów o większych średnicach.
- Wykorzystywanie elementów stężeń jako elementów nośnych do oparcia rurociągów.
Ze „wstydem” należy tu pokazać przykłady ilustrujące ten problem – fot. 3. Są to „prowizoryczne pomysły” awaryjnego mocowania urządzeń obcych do konstrukcji obiektów mostowych, które mają często trwały charakter.
Podobnym problemem są uszkodzenia mechaniczne rur osłonowych, które, niejednokrotnie ulegając awarii, ograniczają skrajnie obiektów mostowych. Przykłady takich sytuacji przedstawiono na fot. 4-7.
Dużym i istotnym problemem w przypadku przeprowadzania sieci instalacyjnych przez obiekt o konstrukcji stalowej jest utrudniony dostęp do poszczególnych elementów konstrukcyjnych. Dotyczy to zarówno diagnostyki samych elementów stalowych, stanu ich spoin bądź też połączeń punktowych, a także powłok antykorozyjnych. Urządzenia te, jako urządzenia obce, utrudniają w znaczący sposób wykonywanie inspekcji zabezpieczeń antykorozyjnych, a także nowych renowacyjnych powłok malarskich. Ma to znaczący wpływ na trwałość konstrukcji mostów stalowych, przynajmniej w obrębie tych sieci. Potwierdzają to jednoznacznie prowadzone, okresowe przeglądy takich obiektów mostowych (fot. 8).
Należy mieć na uwadze, że w przypadku konieczności wykonania prac remontowych lub przebudowy obiektu mostowego niejednokrotnie istnieje konieczność całkowitego demontażu istniejących instalacji. Wiąże się to bezpośrednio z okresowym wyłączeniem tych instalacji z użytkowania, a co za tym idzie – z utrudnieniami dla odbiorców poszczególnych mediów. Czasami można się spotkać z „kuriozalną” sytuacją, gdy z uwagi na liczbę istniejących czynnych instalacji na obiektach mostowych ich remont lub renowacja zabezpieczeń antykorozyjnych jest odwlekana ze względu na konieczność zachowania ciągłości funkcjonowania tych urządzeń.
Opisywane sytuacje utrudniają również w dużym stopniu proces związany z opracowaniem dokumentacji projektowej remontów lub przebudowy takich obiektów ze względu na konieczność uzyskania wielu uzgodnień od zarządców poszczególnych sieci usytuowanych na obiekcie mostowym. Niejednokrotnie wydłuża to znacznie proces inwestycyjny.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Most ukończono w 1931 r. Ostatecznie cała Trasa Średnicowa została otwarta 2 września 1933 r. Zniszczony w trakcie II wojny światowej most odbudowano po jej zakończeniu. W rezultacie dyskusji postanowiono wybudować konstrukcję z jazdą górą. Rozważano trzy warianty (rys. 2). Ostatecznie wybrano wariant kratownicy o zmiennej wysokości (rys. 1 i fot. 2). Zaprojektowano wówczas konstrukcję kratownicową o zmiennej wysokości. Projektantem był prof. Franciszek Szelągowski. Ostatecznie Trasa Średnico...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...