Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72
Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu wiedzy i dostępnych obecnie rozwiązań technicznych w zakresie obiektów inżynierskich wymusza dostosowanie ich do stale rosnących wymagań. Dotyczy to zarówno szeroko rozumianego komfortu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowników, oraz ekologii [7]. Opracowanie, na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury przy koordynowaniu wszystkich prac przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, nowych dokumentów merytorycznych, które odpowiadałyby obecnej rzeczywistości technicznej, pozwala również na optymalizację nakładów finansowych ponoszonych na utrzymanie infrastruktury komunikacyjnej.
Proponowane sposoby właściwego kształtowania omawianych urządzeń i instalacji z technicznego punktu widzenia, z korzyścią dla trwałości obiektów mostowych i sieci instalacyjnych, a także dla inwestorów obiektów mostowych i zarządców sieci (energetycznych, ciepłowniczych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych, telekomunikacyjnych i światłowodowych), zostały przedstawione w opracowanym z udziałem autorów dokumencie WR-M-72 pn. Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich rekomendowanym przez ministra infrastruktury [8].
Podstawową zmianą dotyczącą podejścia do tego rodzaju instalacji jest to, że urządzenia obce z zasady powinny być umieszczone na wykonanych specjalnie w tym celu niezależnych konstrukcjach nośnych, niezwiązanych z konstrukcją obiektu inżynierskiego, a nie bezpośrednio na obiektach.
Jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy nie ma możliwości wykonania niezależnych konstrukcji nośnych, dopuszcza się przeprowadzenie urządzeń obcych na obiektach inżynierskich, z wyjątkiem obiektów składanych i ruchomych, pod warunkiem uzyskania zgody zarządcy obiektu i spełnienia wymagań określonych w wytycznych oraz określonych przez zarządcę obiektu.
Przykład, na ile to możliwe, estetycznego prowadzenia i właściwego pod względem nośności i trwałości instalacji na obiekcie inżynierskim przedstawiono na fot. 10.
Podstawowe wymagania dla urządzeń obcych przeprowadzanych i montowanych na obiektach inżynierskich brzmią następująco:
- Urządzenia powinny zapewniać wytrzymałość i szczelność, z uwzględnieniem oddziaływania sił wynikających z eksploatacji obiektu inżynierskiego.
- Urządzenia powinny być tak usytuowane względem siebie, aby odległość pomiędzy nimi umożliwiała wykonywanie ich inspekcji i remontu lub przebudowy oraz nie utrudniała prac związanych z utrzymaniem obiektu inżynierskiego.
- Urządzenia powinny spełniać wymagania i przepisy branżowe w zależności od rodzaju urządzenia obcego.
- Urządzenia powinny być wyposażone w elementy umożliwiające kompensację przemieszczeń oraz odkształceń obiektu.
- Urządzenia powinny być zabezpieczone antykorozyjnie w przypadku elementów wykonanych ze stali.
- Urządzenia powinny być wykonane z materiałów cechujących się nierozprzestrzenianiem ognia,
- Urządzenia powinny być wykorzystywane zgodnie z zaakceptowanym wnioskiem i zgodą zarządcy obiektu.
Dodatkowo każde wykorzystywanie rur i zawiesi oraz umieszczanie nowych przewodów na obiekcie mostowym wymaga zgody zarządcy obiektu.
Przykładowe usytuowanie urządzeń obcych na obiekcie mostowym o przekroju skrzynkowym wg wytycznych WR-M-72 przedstawiono na rys. 1.
Biorąc pod uwagę liczne doświadczenia wyniesione w trakcie przeprowadzania przeglądów stanu technicznego eksploatowanych obiektów mostowych, w tym tych, po których przeprowadzone zostały instalacje niezwiązane z tymi obiektami, dopracowano się następujących wniosków, jednocześnie stanowiących warunki usytuowania tych urządzeń w zaleceniach:
- Urządzenia nie mogą wpływać na wartość użytkową obiektu oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego na obiekcie i pod nim.
- Urządzenia nie mogą ograniczać światła obiektu oraz skrajni.
- Urządzenia nie mogą wpływać na trwałość obiektu i elementów wyposażenia, np. nie powinny umożliwiać wegetacji roślin lub bytowania zwierząt – w szczególności ptactwa,
- Montaż, eksploatacja i inspekcja urządzeń nie może powodować uszkodzeń elementów konstrukcyjnych i wyposażenia oraz istniejących urządzeń obcych na obiekcie.
- Utrzymanie, remont i przebudowa oraz inspekcje obiektu i elementów wyposażenia nie mogą być utrudnione.
- Sposób mocowania urządzeń nie może pogarszać estetyki obiektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...