Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72
Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu wiedzy i dostępnych obecnie rozwiązań technicznych w zakresie obiektów inżynierskich wymusza dostosowanie ich do stale rosnących wymagań. Dotyczy to zarówno szeroko rozumianego komfortu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowników, oraz ekologii [7]. Opracowanie, na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury przy koordynowaniu wszystkich prac przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, nowych dokumentów merytorycznych, które odpowiadałyby obecnej rzeczywistości technicznej, pozwala również na optymalizację nakładów finansowych ponoszonych na utrzymanie infrastruktury komunikacyjnej.
Proponowane sposoby właściwego kształtowania omawianych urządzeń i instalacji z technicznego punktu widzenia, z korzyścią dla trwałości obiektów mostowych i sieci instalacyjnych, a także dla inwestorów obiektów mostowych i zarządców sieci (energetycznych, ciepłowniczych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych, telekomunikacyjnych i światłowodowych), zostały przedstawione w opracowanym z udziałem autorów dokumencie WR-M-72 pn. Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich rekomendowanym przez ministra infrastruktury [8].
Podstawową zmianą dotyczącą podejścia do tego rodzaju instalacji jest to, że urządzenia obce z zasady powinny być umieszczone na wykonanych specjalnie w tym celu niezależnych konstrukcjach nośnych, niezwiązanych z konstrukcją obiektu inżynierskiego, a nie bezpośrednio na obiektach.
Jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy nie ma możliwości wykonania niezależnych konstrukcji nośnych, dopuszcza się przeprowadzenie urządzeń obcych na obiektach inżynierskich, z wyjątkiem obiektów składanych i ruchomych, pod warunkiem uzyskania zgody zarządcy obiektu i spełnienia wymagań określonych w wytycznych oraz określonych przez zarządcę obiektu.
Przykład, na ile to możliwe, estetycznego prowadzenia i właściwego pod względem nośności i trwałości instalacji na obiekcie inżynierskim przedstawiono na fot. 10.
Podstawowe wymagania dla urządzeń obcych przeprowadzanych i montowanych na obiektach inżynierskich brzmią następująco:
- Urządzenia powinny zapewniać wytrzymałość i szczelność, z uwzględnieniem oddziaływania sił wynikających z eksploatacji obiektu inżynierskiego.
- Urządzenia powinny być tak usytuowane względem siebie, aby odległość pomiędzy nimi umożliwiała wykonywanie ich inspekcji i remontu lub przebudowy oraz nie utrudniała prac związanych z utrzymaniem obiektu inżynierskiego.
- Urządzenia powinny spełniać wymagania i przepisy branżowe w zależności od rodzaju urządzenia obcego.
- Urządzenia powinny być wyposażone w elementy umożliwiające kompensację przemieszczeń oraz odkształceń obiektu.
- Urządzenia powinny być zabezpieczone antykorozyjnie w przypadku elementów wykonanych ze stali.
- Urządzenia powinny być wykonane z materiałów cechujących się nierozprzestrzenianiem ognia,
- Urządzenia powinny być wykorzystywane zgodnie z zaakceptowanym wnioskiem i zgodą zarządcy obiektu.
Dodatkowo każde wykorzystywanie rur i zawiesi oraz umieszczanie nowych przewodów na obiekcie mostowym wymaga zgody zarządcy obiektu.
Przykładowe usytuowanie urządzeń obcych na obiekcie mostowym o przekroju skrzynkowym wg wytycznych WR-M-72 przedstawiono na rys. 1.
Biorąc pod uwagę liczne doświadczenia wyniesione w trakcie przeprowadzania przeglądów stanu technicznego eksploatowanych obiektów mostowych, w tym tych, po których przeprowadzone zostały instalacje niezwiązane z tymi obiektami, dopracowano się następujących wniosków, jednocześnie stanowiących warunki usytuowania tych urządzeń w zaleceniach:
- Urządzenia nie mogą wpływać na wartość użytkową obiektu oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego na obiekcie i pod nim.
- Urządzenia nie mogą ograniczać światła obiektu oraz skrajni.
- Urządzenia nie mogą wpływać na trwałość obiektu i elementów wyposażenia, np. nie powinny umożliwiać wegetacji roślin lub bytowania zwierząt – w szczególności ptactwa,
- Montaż, eksploatacja i inspekcja urządzeń nie może powodować uszkodzeń elementów konstrukcyjnych i wyposażenia oraz istniejących urządzeń obcych na obiekcie.
- Utrzymanie, remont i przebudowa oraz inspekcje obiektu i elementów wyposażenia nie mogą być utrudnione.
- Sposób mocowania urządzeń nie może pogarszać estetyki obiektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Produkcja prefabrykatów a beton architektoniczny Porównując warunki, w jakich produkowane są prefabrykaty żelbetowe, a w jakich zdarza się wykonywanie elementów monolitycznych, często zakłada się, że na każdym etapie budowy obiektu prefabrykaty będą spełniały bądź nawet przewyższały wymogi standardu betonu architektonicznego. Do czynników wpływających na podwyższenie standardu wykończenia powierzchni elementów prefabrykowanych należą m.in.: Do równie ważnych aspektów, mających znaczący wpływ ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Obiekty drogowe W przypadku konstrukcji drogowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych poprzez wykluczenie z badań obligatoryjnych niektórych konstrukcji pod względem ich rodzajów i przeznaczenia oraz zmianę granicznej rozpiętości z 20 m na 30 m (rys. 1). W zależności od rodzaju konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym w przypadku konstrukcji: W zależności od rodzaju przeznaczenia konstrukcji nie jes...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Sposób naprawy Remont i wzmocnienie mostu bazują na następujących założeniach: Pierwszym etapem były roboty rozbiórkowe oraz zabezpieczenie reakcji dotyczącej rozporu łuku środkowego. Było to konieczne, ponieważ w wyniku rozbiórek nastąpiło odciążenie nadłucza skrajnych łuków i w efekcie zmniejszył się ich rozpór, tym samym reakcja na łuk środkowy. Zabezpieczenie to ostatecznie wykonano w formie dodatkowych płyt żelbetowych zabetonowanych na spodzie skrajnych łuków pod poziomem terenu, zapewn...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...