Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki.
Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra infrastruktury.
Tym samym stanowią one zbiór uniwersalnej i aktualnej wiedzy technicznej. Jak wiadomo, w praktyce inżynierskiej niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy istnieje możliwość zastosowania bardziej optymalnych indywidualnych rozwiązań technicznych.
Podsumowanie
Z samej już nazwy, „urządzenia obce”, wynika, że są to urządzenia nie związane z konstrukcją obiektu mostowego. Jednak obiekty mostowe, mogą, i zdaniem autorów powinny, służyć także innym celom, tj. jako konstrukcje wsporcze do przeprowadzania mediów. Patrząc z obecnego punktu widzenia, w pełni wpisuje się to w zasady zrównoważonego rozwoju.
Dlatego też niezrozumiałe jest, o czym już wspomniano w artykule, że najczęściej właściciele, zarządcy lub operatorzy w obrębie obiektów mostowych nie partycypują np. w rozwiązaniach konstrukcyjnych ich właściwego mocowania czy utrzymania. Wiedza ta jest niezbędna dla konstruktorów mostów – uwzględnia specyfikę i wymagania dla tych specjalistycznych sieci oraz urządzeń. Wzajemne uzgodnienia na etapie koncepcji projektu, wykonawstwa konstrukcji obiektu mostowego wpływa, co jest oczywiste, w dużym stopniu na właściwe późniejsze utrzymanie i zabiegi konserwacyjne tych urządzeń (często wymagają one np. odpowiedniej kompensacji termicznej na długości mostu). Dodatkowo niewłaściwe rozwiązania sieci wpływają na prawidłowe utrzymanie konstrukcji obiektów mostowych (np. poprzez brak dostępu do elementów konstrukcji mostowych i tym samym brak możliwości przeprowadzenia zabiegów antykorozyjnych).
Z tego względu dla autorów artykułu niezrozumiały jest fakt braku właściwego porozumienia pomiędzy zarządcami obiektów mostowych a zarządcami sieci mediów przeprowadzanych za pomocą konstrukcji mostowych nad różnymi przeszkodami terenowymi. Na podstawie kilku dekad doświadczeń autorów w zakresie przeglądów i diagnostyki, urządzenia obce stanowią też dodatkowe, często istotne obciążenia eksploatacyjne, które nie zostały uwzględnione w pierwotnym projekcie technicznym konstrukcji mostów. Częste są również przypadki przeprowadzania urządzeń obcych przez obiekty mostowe bez wcześniejszego porozumienia z ich zarządcami (zdarzają się przypadki przeprowadzania sieci o dużych średnicach), np. poprzez oparcie ich na wspornikach podchodnikowych, poprzecznicach pomiędzy dźwigarami obiektu, a nawet kotwienia elementów mocujących w dźwigarach żelbetowych bądź sprężonych do głównych prętów zbrojeniowych.
Z uwagi na istotę poruszonych w artykule problemów, należy dążyć do pełnego porozumienia inwestorów różnych branż, których interes jest przecież spójny. Dotyczy on właściwego konstruowania obiektów mostowych z uwzględnieniem potrzeb przeprowadzenia nad różnego rodzaju przeszkodami tak nam wszystkim niezbędnych w codziennym życiu mediów, ich niezakłóconej, bezpiecznej eksploatacji oraz ograniczenia kosztów ich utrzymania. Takie podejście wpisuje się w pełni w zagadnienia ekologiczne i zasady zrównoważonego rozwoju. Tym samym w kontekście obecnego stanu rzeczy opisanego w treści artykułu będzie to wymagać wielu dalszych intensywnych działań. Z tego względu zagadnienia opisane w niniejszym artykule można potraktować jako bazę do dalszych niezbędnych działań w tej tematyce.
Niniejszy artykuł jest rozwinięciem treści referatu autorów wygłoszonego podczas Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) „BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW MOSTOWYCH”, Wrocław, 25-26 listopada 2021 r.
Piśmiennictwo
- Czudek H.: Podstawowe problemy utrzymania mostów stalowych. Konferencja pt. „Metody oceny stanu technicznego mostów”, Kraków 27-28 maja 1983.
- Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa 2010.
- Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. Warszawa 2007.
- Bień J.: Modelowanie obiektów mostowych w procesie ich eksploatacji. Wrocław 2002.
- Czudek H., Wysokowski A.: Trwałość mostów drogowych. Warszawa 2005.
- Kamiński T. Hildebrand M.: Wczesne uszkodzenia obiektów mostowych. „Materiały Budowlane”, 7/2015, s. 64-66.
- Furtak K.: Wybrane refleksje na temat rozwoju nauki i techniki – wczoraj, dziś i jutro. Kielce 2019.
- Biliszczuk J., Mistewicz M.: Wytyczne oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich WR-M-81. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Howis J., Turek W., Wysokowski A., Rymsza J. (koordynator).: Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Brandt A.M.: Trwałość obiektów inżynierskich a zrównoważony rozwój. „Drogi Lądowe, Powietrzne, Wodne”, 10/2008, s. 93-107.
Przeczytaj również: Analiza możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Wariant 1 – dźwigar kratownicowy (rys. 5) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: długość obiektu: 537,00 m,rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,80 m,wysokość konstrukcyjna przęsła: 3,93-9,23 m. Wariant 2 – dźwigar skrzynkowy (rys. 6) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,38 m,wysokość konstrukcyjna...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...