Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki

Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki.

Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra infrastruktury.

Tym samym stanowią one zbiór uniwersalnej i aktualnej wiedzy technicznej. Jak wiadomo, w praktyce inżynierskiej niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy istnieje możliwość zastosowania bardziej optymalnych indywidualnych rozwiązań technicznych.

Podsumowanie

Z samej już nazwy, „urządzenia obce”, wynika, że są to urządzenia nie związane z konstrukcją obiektu mostowego. Jednak obiekty mostowe, mogą, i zdaniem autorów powinny, służyć także innym celom, tj. jako konstrukcje wsporcze do przeprowadzania mediów. Patrząc z obecnego punktu widzenia, w pełni wpisuje się to w zasady zrównoważonego rozwoju.

Dlatego też niezrozumiałe jest, o czym już wspomniano w artykule, że najczęściej właściciele, zarządcy lub operatorzy w obrębie obiektów mostowych nie partycypują np. w rozwiązaniach konstrukcyjnych ich właściwego mocowania czy utrzymania. Wiedza ta jest niezbędna dla konstruktorów mostów – uwzględnia specyfikę i wymagania dla tych specjalistycznych sieci oraz urządzeń. Wzajemne uzgodnienia na etapie koncepcji projektu, wykonawstwa konstrukcji obiektu mostowego wpływa, co jest oczywiste, w dużym stopniu na właściwe późniejsze utrzymanie i zabiegi konserwacyjne tych urządzeń (często wymagają one np. odpowiedniej kompensacji termicznej na długości mostu). Dodatkowo niewłaściwe rozwiązania sieci wpływają na prawidłowe utrzymanie konstrukcji obiektów mostowych (np. poprzez brak dostępu do elementów konstrukcji mostowych i tym samym brak możliwości przeprowadzenia zabiegów antykorozyjnych).

Z tego względu dla autorów artykułu niezrozumiały jest fakt braku właściwego porozumienia pomiędzy zarządcami obiektów mostowych a zarządcami sieci mediów przeprowadzanych za pomocą konstrukcji mostowych nad różnymi przeszkodami terenowymi. Na podstawie kilku dekad doświadczeń autorów w zakresie przeglądów i diagnostyki, urządzenia obce stanowią też dodatkowe, często istotne obciążenia eksploatacyjne, które nie zostały uwzględnione w pierwotnym projekcie technicznym konstrukcji mostów. Częste są również przypadki przeprowadzania urządzeń obcych przez obiekty mostowe bez wcześniejszego porozumienia z ich zarządcami (zdarzają się przypadki przeprowadzania sieci o dużych średnicach), np. poprzez oparcie ich na wspornikach podchodnikowych, poprzecznicach pomiędzy dźwigarami obiektu, a nawet kotwienia elementów mocujących w dźwigarach żelbetowych bądź sprężonych do głównych prętów zbrojeniowych.

Z uwagi na istotę poruszonych w artykule problemów, należy dążyć do pełnego porozumienia inwestorów różnych branż, których interes jest przecież spójny. Dotyczy on właściwego konstruowania obiektów mostowych z uwzględnieniem potrzeb przeprowadzenia nad różnego rodzaju przeszkodami tak nam wszystkim niezbędnych w codziennym życiu mediów, ich niezakłóconej, bezpiecznej eksploatacji oraz ograniczenia kosztów ich utrzymania. Takie podejście wpisuje się w pełni w zagadnienia ekologiczne i zasady zrównoważonego rozwoju. Tym samym w kontekście obecnego stanu rzeczy opisanego w treści artykułu będzie to wymagać wielu dalszych intensywnych działań. Z tego względu zagadnienia opisane w niniejszym artykule można potraktować jako bazę do dalszych niezbędnych działań w tej tematyce.

Niniejszy artykuł jest rozwinięciem treści referatu autorów wygłoszonego podczas Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) „BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW MOSTOWYCH”, Wrocław, 25-26 listopada 2021 r.

Piśmiennictwo

  1. Czudek H.: Podstawowe problemy utrzymania mostów stalowych. Konferencja pt. „Metody oceny stanu technicznego mostów”, Kraków 27-28 maja 1983.
  2. Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa 2010.
  3. Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. Warszawa 2007.
  4. Bień J.: Modelowanie obiektów mostowych w procesie ich eksploatacji. Wrocław 2002.
  5. Czudek H., Wysokowski A.: Trwałość mostów drogowych. Warszawa 2005.
  6. Kamiński T. Hildebrand M.: Wczesne uszkodzenia obiektów mostowych. „Materiały Budowlane”, 7/2015, s. 64-66.
  7. Furtak K.: Wybrane refleksje na temat rozwoju nauki i techniki – wczoraj, dziś i jutro. Kielce 2019.
  8. Biliszczuk J., Mistewicz M.: Wytyczne oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich WR-M-81. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
  9. Howis J., Turek W., Wysokowski A., Rymsza J. (koordynator).: Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
  10. Brandt A.M.: Trwałość obiektów inżynierskich a zrównoważony rozwój. „Drogi Lądowe, Powietrzne, Wodne”, 10/2008, s. 93-107.

Przeczytaj również: Analiza możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie

Galeria

Wywiady

Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie

Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.