Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki.
Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra infrastruktury.
Tym samym stanowią one zbiór uniwersalnej i aktualnej wiedzy technicznej. Jak wiadomo, w praktyce inżynierskiej niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy istnieje możliwość zastosowania bardziej optymalnych indywidualnych rozwiązań technicznych.
Podsumowanie
Z samej już nazwy, „urządzenia obce”, wynika, że są to urządzenia nie związane z konstrukcją obiektu mostowego. Jednak obiekty mostowe, mogą, i zdaniem autorów powinny, służyć także innym celom, tj. jako konstrukcje wsporcze do przeprowadzania mediów. Patrząc z obecnego punktu widzenia, w pełni wpisuje się to w zasady zrównoważonego rozwoju.
Dlatego też niezrozumiałe jest, o czym już wspomniano w artykule, że najczęściej właściciele, zarządcy lub operatorzy w obrębie obiektów mostowych nie partycypują np. w rozwiązaniach konstrukcyjnych ich właściwego mocowania czy utrzymania. Wiedza ta jest niezbędna dla konstruktorów mostów – uwzględnia specyfikę i wymagania dla tych specjalistycznych sieci oraz urządzeń. Wzajemne uzgodnienia na etapie koncepcji projektu, wykonawstwa konstrukcji obiektu mostowego wpływa, co jest oczywiste, w dużym stopniu na właściwe późniejsze utrzymanie i zabiegi konserwacyjne tych urządzeń (często wymagają one np. odpowiedniej kompensacji termicznej na długości mostu). Dodatkowo niewłaściwe rozwiązania sieci wpływają na prawidłowe utrzymanie konstrukcji obiektów mostowych (np. poprzez brak dostępu do elementów konstrukcji mostowych i tym samym brak możliwości przeprowadzenia zabiegów antykorozyjnych).
Z tego względu dla autorów artykułu niezrozumiały jest fakt braku właściwego porozumienia pomiędzy zarządcami obiektów mostowych a zarządcami sieci mediów przeprowadzanych za pomocą konstrukcji mostowych nad różnymi przeszkodami terenowymi. Na podstawie kilku dekad doświadczeń autorów w zakresie przeglądów i diagnostyki, urządzenia obce stanowią też dodatkowe, często istotne obciążenia eksploatacyjne, które nie zostały uwzględnione w pierwotnym projekcie technicznym konstrukcji mostów. Częste są również przypadki przeprowadzania urządzeń obcych przez obiekty mostowe bez wcześniejszego porozumienia z ich zarządcami (zdarzają się przypadki przeprowadzania sieci o dużych średnicach), np. poprzez oparcie ich na wspornikach podchodnikowych, poprzecznicach pomiędzy dźwigarami obiektu, a nawet kotwienia elementów mocujących w dźwigarach żelbetowych bądź sprężonych do głównych prętów zbrojeniowych.
Z uwagi na istotę poruszonych w artykule problemów, należy dążyć do pełnego porozumienia inwestorów różnych branż, których interes jest przecież spójny. Dotyczy on właściwego konstruowania obiektów mostowych z uwzględnieniem potrzeb przeprowadzenia nad różnego rodzaju przeszkodami tak nam wszystkim niezbędnych w codziennym życiu mediów, ich niezakłóconej, bezpiecznej eksploatacji oraz ograniczenia kosztów ich utrzymania. Takie podejście wpisuje się w pełni w zagadnienia ekologiczne i zasady zrównoważonego rozwoju. Tym samym w kontekście obecnego stanu rzeczy opisanego w treści artykułu będzie to wymagać wielu dalszych intensywnych działań. Z tego względu zagadnienia opisane w niniejszym artykule można potraktować jako bazę do dalszych niezbędnych działań w tej tematyce.
Niniejszy artykuł jest rozwinięciem treści referatu autorów wygłoszonego podczas Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) „BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW MOSTOWYCH”, Wrocław, 25-26 listopada 2021 r.
Piśmiennictwo
- Czudek H.: Podstawowe problemy utrzymania mostów stalowych. Konferencja pt. „Metody oceny stanu technicznego mostów”, Kraków 27-28 maja 1983.
- Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa 2010.
- Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. Warszawa 2007.
- Bień J.: Modelowanie obiektów mostowych w procesie ich eksploatacji. Wrocław 2002.
- Czudek H., Wysokowski A.: Trwałość mostów drogowych. Warszawa 2005.
- Kamiński T. Hildebrand M.: Wczesne uszkodzenia obiektów mostowych. „Materiały Budowlane”, 7/2015, s. 64-66.
- Furtak K.: Wybrane refleksje na temat rozwoju nauki i techniki – wczoraj, dziś i jutro. Kielce 2019.
- Biliszczuk J., Mistewicz M.: Wytyczne oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich WR-M-81. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Howis J., Turek W., Wysokowski A., Rymsza J. (koordynator).: Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Brandt A.M.: Trwałość obiektów inżynierskich a zrównoważony rozwój. „Drogi Lądowe, Powietrzne, Wodne”, 10/2008, s. 93-107.
Przeczytaj również: Analiza możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Kruszywa w budownictwie komunikacyjnym Osobną grupę stanowią kruszywa (odpady przemysłowe) wykorzystywane w budownictwie komunikacyjnym (np. jako podbudowy drogowe) oraz do rekultywacji terenów poprzemysłowych – na ogół znacznie zdegradowanych [12]. W szeroko pojętym budownictwie, także komunikacyjnym, wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje kruszyw [8]: W literaturze przedmiotu wyróżnia się jeszcze tzw. kruszywa odpadowe, do których zalicza się kruszywa pochodzenia mineralnego z dowolneg...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...