Wmurowano kamień węgielny pod budowę walcowni Cognor SA w Siemianowicach Śląskich
17.08.2023 w Siemianowicach Śląskich odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego na budowie hali produkcyjno-magazynowej walcowni kształtowników gorącowalcowanych wraz z budową obiektów towarzyszących. Inwestorem jest Cognor S.A., a generalnym wykonawcą firma STRABAG.
Budowa walcowni jest jedną z największych w ostatnim czasie inwestycji przemysłowych, która powstaje na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego wzięli udział: miasto Siemianowice Śląskie z prezydentem p. Rafałem Piechem, przedstawiciele Santander Bank Polska S.A. i KUKE S.A., instytucji współuczestniczących w finansowaniu budowy, reprezentanci firmy Danieli & C. Officine Meccaniche S.p.a., producenta linii technologicznej, która będzie montowana w budynkach walcowni oraz inne osoby z kręgu środowisk biznesowych sprzyjających temu przedsięwzięciu. Inwestora reprezentował prezes zarządu Cognor Holding S.A. p. Przemysław Sztuczkowski, a generalnego wykonawcę p. Przemysław Kuliś, Dyrektor Budownictwa Ogólnego STRABAG.
Umowa na wykonanie tej ważnej dla regionu i kraju inwestycji została podpisana 22 maja 2023 r. Wartość inwestycji netto jest nie mniejsza niż 300 mln PLN, jednakże nie większa niż 325 mln PLN.
Pierwsze roboty budowlane rozpoczęły się w czerwcu 2023 r. Planowany start montażu urządzeń linii technologicznej, będących poza zakresem prac realizowanych przez STRABAG, ma się rozpocząć 12 miesięcy od rozpoczęcia budowy. Zakończenie prac, zgodnie z harmonogramem, ma nastąpić w grudniu 2024 r.
Projekt jest realizowany w oparciu o szczegółowy model stworzony przy wykorzystaniu metodologii Building Information Modeling (BIM), który został wykonany na etapie projektowania obiektu i umożliwił, między innymi, bezkolizyjne prowadzenie robót międzybranżowych.
W pierwszych miesiącach wykonane zostanie palowanie pod fundamenty technologiczne oraz pod fundamenty hal produkcyjnych. W następnych etapach budowy odbywać się będzie wznoszenie konstrukcji hal i wykonywanie bloków żelbetowych pod linię technologiczną. Łączna długość wykorzystanych na placu budowy pali fundamentowych to 31 km, a objętość betonu konstrukcyjnego niezbędnego do realizacji projektu wynosi 51,5 tys. m3.
„Przed budową docelowych obiektów walcowni dużym wyzwaniem jest demontaż i wyburzenia istniejących, podziemnych korytarzy, kanałów technologicznych i starych fundamentów po dawnej walcowni rur oraz precyzyjne wykonanie konstrukcji żelbetowej pod linię technologiczną przyszłej walcowni” – Wojciech Mądry, Kierownik Projektu.
W zakresie STRABAG jest wykonanie sześciu obiektów w tym dwóch nowych hal o funkcji produkcyjnej. Kompleks tworzyć będą: rozbudowana istniejąca hala na potrzeby magazynu wsadu, budynek hali produkcyjnej z warsztatem, magazyn wyrobów gotowych, budynek biurowo-socjalny, obiekt, w którym znajdzie stacja zasilająca z urządzeniami technicznymi oraz budynek pompowni pożarowej ze zbiornikiem wody. Wybudowane zostaną również parkingi dla samochodów osobowych, miejsca postojowe dla aut ciężarowych, wewnętrzny układ drogowy obejmujący chodniki i ulice i plac manewrowy.
Całkowita powierzchnia użytkowa to 54 tys. m2, w tym trzy hale główne:
- hala nr 1 o wymiarach: szerokość 97,3 m, długość 169,8 m, wysokość 16,5m;
- hala nr 2 o wymiarach: szerokość 70 m, długość 303 m, wysokość 22 m;
- hala nr 3 o wymiarach: szerokość 59 m, długość 152 m, wysokość 18,8 m;
Zakres robót instalacyjnych obejmuje wykonanie, między innymi: sieci zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej, sanitarnej, technologicznej oraz wody pitnej i p.poż. STRABAG wybuduje także instalację niskiego i średniego napięcia, instalację ciepłowniczą oraz linię zasilającą 110 kV.
źródło i fot.: STRABAG
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Artykuł omawia kluczowe aspekty związane z układaniem warstw mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA) oraz zasady ich wykonywania i wbudowania. Autor przedstawia kroki przygotowania podłoża, a także podkreśla znaczenie monitorowania warunków atmosferycznych podczas prac. Następnie omawia procesy układania poszczególnych warstw MMA, włączając w to połączenia technologiczne, złącza i krawędzie. Wskazane są również zasady dotyczące spoin i połączeń międzywarstwowych, mających kluczowe znaczenie dla ...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...