Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” S.A. W trosce o rozwój i innowacje
Jakość i współpraca na najwyższym poziomie
Przedsiębiorstwo poddaje kruszywo stałym kontrolom pod względem jakości przez własne laboratorium oraz Pracownię Betonów i Kruszyw Instytutu Badawczego Dróg i Mostów mającą siedzibę we Wrocławiu.
Oprócz przeprowadzanych badań PGP „BAZALT” S.A. w Wilkowie wyróżnione zostało nagrodami brązowego, srebrnego i złotego „Kasku” przez Izbę Przemysłowo-Handlową w Kielcach oraz przez Centrum Targowe w Kielcach w kategorii „materiały i wyroby”. Przedsiębiorstwo otrzymało również dyplomy Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada-Polska”.
W PGP „BAZALT” S.A. został wdrożony Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy według standardów ISO. W przedsiębiorstwie wdrożono również Zakładową Kontrolę Produkcji.
Zagospodarowanie obszaru górniczego, w tym zwałowisk, otacza się w przedsiębiorstwie szczególną troską. Masy nadkładu i odpadów przeróbczych zwałuje się na wewnętrznym zwałowisku zlokalizowanym w południowej części wyrobiska. PGP „BAZALT” S.A. nie jest obojętne na pyły i hałasy, które nieodłącznie towarzyszą produkcji kruszywa. W celu ochrony zainwestowano w systemy odpylania. Obecna instalacja odpylająca odciąga od 60 do 100 ton pyłu na dobę.
Taki wynik jednak nie zadowolił przedsiębiorstwa, które ostatecznie postanowiło rozbudować system odpylania o filtry workowe i zraszacze. Pozwoli to na wyłapanie pyłów bazaltowych aż do 98%.
W znacznym stopniu uporano się również z powstającym w zakładzie przeróbczym hałasem. Zastosowano wykładziny z trudno ścieralnej gumy, wyprodukowanej na licencji szwedzkiej.
Dodatkowe inicjatywy i dalszy rozwój – współpraca z PIAP
Współpraca Kopalni PGP „BAZALT” S.A. z PIAP rozpoczęła się w ubiegłym roku. Wcześniej takie badania przeprowadzane były na Teneryfie, jednak ze względów ekonomicznych postanowiono znaleźć inne miejsce. Jeden z przedstawicieli handlowych spotkał się z Magdaleną Gołofit, koordynatorem Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów.
Po przeprowadzonych badaniach kopalnia została wyselekcjonowana spośród kilkunastu kopalni pod względem: jakości kruszywa, obszaru i zaplecza potrzebnego do prowadzenia badań.
W 2018 roku kopalnia udostępniła teren pod badania PIAP Space całkowicie gościnnie, stając się partnerem wizerunkowym. W 2019 roku przedsiębiorstwo zaczęło współpracować z organizacją i zostało jej partnerem biznesowym. Na potrzeby przeprowadzonych badań został wydzielony i przystosowany obszar, w którym naukowcy mogą pracować nad badaniami, jednocześnie nie powstrzymując prac w kopalni.
Ciągły rozwój
Działania ostatnich lat świadczą o niezmiennym postępie rozwoju spółki.
Zwiększenie elastyczności pod względem dopasowania się do sytuacji rynkowej to nowy cel, który firma stawia przed sobą. Cele bezpieczeństwa i jakości również pozostają priorytetem. Widoczne są korzystne efekty dotychczasowych zmian w kwestiach wewnętrznych procesów, jak i otoczenia wokół kopalni. Ważnym zadaniem, jakie kopalnia stawia przed sobą, jest zapewnienie wysokiej jakości wydobywanego surowca oraz wielopłaszczyznowy rozwój.
Na zakończenie warto dodać, że Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” S.A. w Wilkowie to nie tylko Kopalnia Wilków, w skład spółki wchodzą jeszcze: Kopalnia Kośmin, Zakład Prefabrykacji Betonowej Złotoryja oraz Zakład Prefabrykacji Betonowej Wilków.
Współtworzenie spółki poprzez współpracę przedsiębiorstw wydobywczych z zakładami przeróbczymi powoduje wciąż narastające tempo w poszukiwaniu nowych ścieżek rozwoju, jednak o tym być może napiszemy w innym artykule.
Księżycowe testy na terenie kopalni
Po raz drugi inżynierowie z PIAP Space we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów PIAP w ramach projektu RaCER przyjechali do jednej z największych kopalni bazaltu w Polsce. Struktura geologiczna jest zbliżona do tych panujących na Księżycu. Kopalnia w Wilkowie stała się nieodłącznym miejscem testowania łazików, pod względem sterowania i opracowywania strategii operacyjnych potrzebnych do poruszania się łazikiem.
Projekt RaCER realizowany przez PIAP Space dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) ma na celu przeprowadzenie eksperymentów metodologii sterowania robotem z uwzględnieniem opóźnień występujących w komunikacji na drodze Ziemia – Księżyc, a także zweryfikowanie różnych strategii dotyczących manipulacji ramieniem robotycznym.
Podczas testów wykorzystywany jest robot mobilny ciężkiej klasy PIAP IBIS®, którego przeznaczeniem są działania pirotechniczne z saperami oraz pomoc straży pożarnej działającej na skażonym terenie. Jeden z tego typu robotów jest na wyposażeniu lotniska na Okęciu.
Wyniki kampanii testowej mają posłużyć przy opracowaniu koncepcji misji HERACLES (Human Enabled Robotic Architecture and Capability for Lunar Exploration and Science). Misja ta zaplanowana jest na drugą połowę lat dwudziestych XXI wieku. Głównymi celami będą sprowadzenie próbki gruntu księżycowego na Ziemię oraz budowa bazy księżycowej z materiału pozyskanego na Srebrnym Globie.
Podczas testów badaniu zostały poddane dwa sposoby prowadzenia łazika. Pierwszy z nich polega na sterowaniu manualnym, czyli operator za pomocą joysticka lub pada sterowałby łazikiem. Istnieje jednak niebezpieczeństwo polegające na pięciosekundowym przesunięciu czasowym, które mogłoby spowodować kolizję i uszkodzenie pojazdu. Drugim sposobem sterowania łazikiem jest interaktywna monotoniczność polegająca na zadawaniu łazikowi poleceń (np. pojedź 2 metry do przodu). Próby te były prowadzone na obszarze podzielonym na cztery części o różnym stopniu trudności.
Projekt RaCER po raz drugi odbył się na jednej z największych kopalni w Polsce. Robot jest wyposażony w platformę mobilną z niezależnym napędem na każde koło – umożliwia to łatwiejsze poruszanie się w trudnych warunkach. IBIS® został wyposażony w osiem kamer oraz tzw. skaner terenu umożliwiający tworzenie mapy. Jego maksymalna prędkość może wynieść do 12 km/h. Waga testowanego robota wynosi około 300 kg, jednak ten, który poleci na księżyc, zostanie wykonany z odpowiednich materiałów, które będą w stanie wytrzymać warunki panujące na księżycu. Szacuje się, że jego waga będzie zbliżona do Curiosity
(900 kg), który prowadzi badania na Marsie.
Struktura i właściwości wydobywanego bazaltu w Wilkowie umożliwiły stworzenie robotowi środowiska księżycowego przypominającego księżycowy krater Schrödingera, który jest celem misji HERACLES. Wyniki przeprowadzonych badań mają zostać opracowane do końca czerwca br.
zdjęcia: M. Machura, PGP „BAZALT” S.A. w Wilkowie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Różniczkowe równanie ruchu (równanie równowagi dynamicznej) jest w postaci wzoru (1), natomiast jego rozwiązanie polega na znalezieniu pierwiastków równania charakterystycznego opisanego zależnością (2). We wzorach (1) i (2) przyjęto oznaczenia: M – macierz mas, K – macierz sztywności, ω – częstość kołowa, ü(t) – wektor przyspieszeń, u(t) – wektor przemieszczeń. Pod względem matematycznym macierzowe równanie drgań swobodnych (1) stanowi układ jednorodnych równań różniczkowych o stałych współc...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...