Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” S.A. W trosce o rozwój i innowacje
Transport urobku
W kamieniołomie Krzeniów urobek był transportowany wózkami o pojemności 1,5 i 2 m3. Do 1985 roku kursowała kolejka linowa o długości 4,5 km. Wagoniki zawieszone na linie miały ładowność do 700 kg i pod wpływem własnego ciężaru, pełne, jechały do położonej niżej miejscowości Krzeniów, w której znajdował się zakład przeróbczy. Puste wagoniki były wciągane z powrotem za pomocą kołowrotów. Aktualnie pozostałe po tej technologii maszty służą jako wieże oświetleniowe.
Odczuwalny postęp prac w kopalni nastąpił w latach siedemdziesiątych XX wieku, zastosowano wówczas do ładowania urobku polskie koparki: KU-1206, KU-1207, UB 1212, U Brawal.
W lutym 1968 roku w zakładzie przeróbczym doszło do pożaru. Wydarzenie to przyczyniło się do modernizacji kamieniołomu. Wybudowano wówczas stację wstępnego odsiewu odpadów oraz skład stokowy kruszywa z tunelem i przenośnikami taśmowymi przystosowanymi do załadunku surowca na napowietrzną kolejkę linową. Zaczęto również sprzedaż grubego kruszywa bezpośrednio ze składu.
Powstanie obecnego zakładu datuje się na 1 lipca 1985 r. – utworzono Kopalnie Skalnych Surowców Drogowych Zakład w Wilkowie. W strukturę organizacyjną została włączona Kopalnia Bazaltu „Krzeniów”. Przedsiębiorstwem przez kolejne ponad 32 lata (do maja 2017 r.) zarządzał Tadeusz Paliszkiewicz.
Po 58 latach eksploatacji zatrzymano pracę kolejki linowej, która służyła do transportu urobku z wyrobiska do zakładu przeróbczego w Krzeniowie.
Nowo wybudowany zakład przeróbczy był na ówczesne czasy największym i najnowocześniejszym zakładem tego typu w Europie. Nowoczesne maszyny, dwa równoległe i niezależne ciągi technologiczne, własna bocznica kolejowa itd. – wszystko to sprawiło, że zdolność produkcyjna mogła wynieść nawet 3 mln ton rocznie gotowych produktów. Wynik ten jednakże nigdy nie został osiągnięty. Zbliżające się przemiany ustrojowe i towarzyszące im zmiany zasad rynkowych spowodowały, że nie było ani potrzeby, ani konieczności tak wysokiej produkcji. Jedynie w 1989 roku zbliżono się do 2 mln ton (1 mln 951 tys.). W innych latach produkcja kształtowała się na poziomie 1,3-1,7 mln ton. Obecnie poziom ten jest ustabilizowany i wynosi ok. 1,3 mln ton rocznie.
1 lipca 1990 r. – po 5-letniej działalności gospodarczej w ramach wielozakładowego przedsiębiorstwa – nastąpiło przekształcenie zakładu w samodzielne przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” w Wilkowie.
W 2004 r. powstała Spółka pod nazwą Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „Bazalt” Spółka Akcyjna w Wilkowie – spółka pracownicza.
1 kwietnia 2005 r. minister Skarbu Państwa wydał zarządzenie o dokonaniu prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” w Wilkowie. Wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa państwowego stali się pracownikami spółki pod nazwą PGP „BAZALT” S.A. w Wilkowie.
Park maszynowy
Kopalnia jest wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt. Na wyrobisku pracują: koparki Libherr, wozidła typu Biełaz oraz ładowarki VOLVO L220E. Dowodem uznania bardzo dobrej współpracy przedsiębiorstwa ze szwedzką firmą jest zakup w 2018 r. i 2019 r. dwóch kolejnych ładowarek z serii L220H.
Kopalnia posiada również trzy przesiewacze, jeden własny i dwa wynajmowane. W 1997 roku zakład górniczy przeszedł kolosalną modernizację. W ramach modernizacji grysowni wymieniono sześć maszyn krusząco-granulujących firmy Krupp na nowocześniejsze maszyny Hydrocone, szwedzkiej firmy Svedala.
W zakładzie działa również największa w Europie kruszarka stożkowa KB-VIII (firmy KIS-KRUPP Industrie und Stahlbau), Duisburg, jej maksymalna wydajność przeróbcza to 1200 ton na godzinę. Kruszarka ma kształt walca o średnicy zewnętrznej około 4,8 m i wysokości 8 m, jej masa wynosi 220 ton.
Podział prac, wydobycie kruszywa i jego zastosowanie
Prace przygotowawcze i wiertnicze zawsze odbywają się na porannych zmianach. Roboty strzałowe przeprowadza się głównie w godz. 10-11.00; w szczególnych przypadkach może to być godzina 13.00. Odwierty prowadzi zewnętrzna firma, która w zależności od zapotrzebowania kopalni wykonuje takie prace co tydzień lub co dwa tygodnie, jeśli jednak zapotrzebowanie jest większe, może to być nawet co dwa dni.
Inżynier strzałowy wraz z kierownikiem kopalni wytyczają siatkę strzałową, następnie wiertnicą metodą długich otworów nawiercane są otwory na głębokość ok. 20 m (w zależności od wysokości ściany). Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych otworów prowadzone są roboty strzałowe.
Ze względu na bardzo dobre parametry jakościowe, czyli wysoką odporność na ścieranie oraz wietrzenie fizyczne i chemiczne, kruszywa z kopalni PGP „BAZALT” S.A. znalazły szerokie zastosowanie w budownictwie drogowym. Stosowano je również m.in. przy inwestycjach takich jak budowa lotniska na Okęciu w Warszawie i Ławicy w Poznaniu.
Aktualnie przerabianych jest około 1 mln 300 tys. ton kruszywa rocznie. Od początku istnienia kopalni wydobyto tutaj około 50 milionów ton. Szacuje się, że kruszywa wystarczy jeszcze na co najmniej pięć lat, jednak wszystko może ulec zmianie wraz z postępem prac.
Produkowane są: kruszywo łamane, tłucznie drogowe, grysy, piasek, oprócz tego robione są również różnego rodzaju mieszanki, głównie dla firm betoniarskich specjalizujących się w dostarczaniu materiału do budowy mostów.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...