Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” S.A. W trosce o rozwój i innowacje

Transport urobku

W kamieniołomie Krzeniów urobek był transportowany wózkami o pojemności 1,5 i 2 m3. Do 1985 roku kursowała kolejka linowa o długości 4,5 km. Wagoniki zawieszone na linie miały ładowność do 700 kg i pod wpływem własnego ciężaru, pełne, jechały do położonej niżej miejscowości Krzeniów, w której znajdował się zakład przeróbczy. Puste wagoniki były wciągane z powrotem za pomocą kołowrotów. Aktualnie pozostałe po tej technologii maszty służą jako wieże oświetleniowe.

Odczuwalny postęp prac w kopalni nastąpił w latach siedemdziesiątych XX wieku, zastosowano wówczas do ładowania urobku polskie koparki: KU-1206, KU-1207, UB 1212, U Brawal.
W lutym 1968 roku w zakładzie przeróbczym doszło do pożaru. Wydarzenie to przyczyniło się do modernizacji kamieniołomu. Wybudowano wówczas stację wstępnego odsiewu odpadów oraz skład stokowy kruszywa z tunelem i przenośnikami taśmowymi przystosowanymi do załadunku surowca na napowietrzną kolejkę linową. Zaczęto również sprzedaż grubego kruszywa bezpośrednio ze składu.

Powstanie obecnego zakładu datuje się na 1 lipca 1985 r. – utworzono Kopalnie Skalnych Surowców Drogowych Zakład w Wilkowie. W strukturę organizacyjną została włączona Kopalnia Bazaltu „Krzeniów”. Przedsiębiorstwem przez kolejne ponad 32 lata (do maja 2017 r.) zarządzał Tadeusz Paliszkiewicz.

Po 58 latach eksploatacji zatrzymano pracę kolejki linowej, która służyła do transportu urobku z wyrobiska do zakładu przeróbczego w Krzeniowie.
Nowo wybudowany zakład przeróbczy był na ówczesne czasy największym i najnowocześniejszym zakładem tego typu w Europie. Nowoczesne maszyny, dwa równoległe i niezależne ciągi technologiczne, własna bocznica kolejowa itd. – wszystko to sprawiło, że zdolność produkcyjna mogła wynieść nawet 3 mln ton rocznie gotowych produktów. Wynik ten jednakże nigdy nie został osiągnięty. Zbliżające się przemiany ustrojowe i towarzyszące im zmiany zasad rynkowych spowodowały, że nie było ani potrzeby, ani konieczności tak wysokiej produkcji. Jedynie w 1989 roku zbliżono się do 2 mln ton (1 mln 951 tys.). W innych latach produkcja kształtowała się na poziomie 1,3-1,7 mln ton. Obecnie poziom ten jest ustabilizowany i wynosi ok. 1,3 mln ton rocznie.

1 lipca 1990 r. – po 5-letniej działalności gospodarczej w ramach wielozakładowego przedsiębiorstwa – nastąpiło przekształcenie zakładu w samodzielne przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” w Wilkowie.
W 2004 r. powstała Spółka pod nazwą Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „Bazalt” Spółka Akcyjna w Wilkowie – spółka pracownicza.

1 kwietnia 2005 r. minister Skarbu Państwa wydał zarządzenie o dokonaniu prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” w Wilkowie. Wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa państwowego stali się pracownikami spółki pod nazwą PGP „BAZALT” S.A. w Wilkowie.

Park maszynowy

Kopalnia jest wyposażona w najnowocześniejszy sprzęt. Na wyrobisku pracują: koparki Libherr, wozidła typu Biełaz oraz ładowarki VOLVO L220E. Dowodem uznania bardzo dobrej współpracy przedsiębiorstwa ze szwedzką firmą jest zakup w 2018 r. i 2019 r. dwóch kolejnych ładowarek z serii L220H.

Kopalnia posiada również trzy przesiewacze, jeden własny i dwa wynajmowane. W 1997 roku zakład górniczy przeszedł kolosalną modernizację. W ramach modernizacji grysowni wymieniono sześć maszyn krusząco-granulujących firmy Krupp na nowocześniejsze maszyny Hydrocone, szwedzkiej firmy Svedala.

W zakładzie działa również największa w Europie kruszarka stożkowa KB-VIII (firmy KIS-KRUPP Industrie und Stahlbau), Duisburg, jej maksymalna wydajność przeróbcza to 1200 ton na godzinę. Kruszarka ma kształt walca o średnicy zewnętrznej około 4,8 m i wysokości 8 m, jej masa wynosi 220 ton.

Podział prac, wydobycie kruszywa i jego zastosowanie
Prace przygotowawcze i wiertnicze zawsze odbywają się na porannych zmianach. Roboty strzałowe przeprowadza się głównie w godz. 10-11.00; w szczególnych przypadkach może to być godzina 13.00. Odwierty prowadzi zewnętrzna firma, która w zależności od zapotrzebowania kopalni wykonuje takie prace co tydzień lub co dwa tygodnie, jeśli jednak zapotrzebowanie jest większe, może to być nawet co dwa dni.

Inżynier strzałowy wraz z kierownikiem kopalni wytyczają siatkę strzałową, następnie wiertnicą metodą długich otworów nawiercane są otwory na głębokość ok. 20 m (w zależności od wysokości ściany). Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych otworów prowadzone są roboty strzałowe.

Ze względu na bardzo dobre parametry jakościowe, czyli wysoką odporność na ścieranie oraz wietrzenie fizyczne i chemiczne, kruszywa z kopalni PGP „BAZALT” S.A. znalazły szerokie zastosowanie w budownictwie drogowym. Stosowano je również m.in. przy inwestycjach takich jak budowa lotniska na Okęciu w Warszawie i Ławicy w Poznaniu.

Aktualnie przerabianych jest około 1 mln 300 tys. ton kruszywa rocznie. Od początku istnienia kopalni wydobyto tutaj około 50 milionów ton. Szacuje się, że kruszywa wystarczy jeszcze na co najmniej pięć lat, jednak wszystko może ulec zmianie wraz z postępem prac.

Produkowane są: kruszywo łamane, tłucznie drogowe, grysy, piasek, oprócz tego robione są również różnego rodzaju mieszanki, głównie dla firm betoniarskich specjalizujących się w dostarczaniu materiału do budowy mostów.

Galeria

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.