Nawierzchnie betonowe – problematyka budowy

W artykule opisano prace przygotowawcze przed przystąpieniem do wbudowywania mieszanki betonowej oraz metody budowy nawierzchni betonowych, tzw. betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych.

Przygotowanie mieszanki betonowej bywa realizowane w przeróżny sposób, głównie w zależności od warunków lokalnych, ilości robót betonowych i organizacji produkcji betonu drogowego. Najczęściej stosuje się [2]:

  • przygotowanie mieszanki betonowej w przyobiektowych betoniarkach,
  • produkcję na większą skalę w betonowniach, z zastosowaniem zespołu urządzeń, obejmującego zarówno urządzenia do magazynowania składników, jak i dostarczające składniki mieszanki betonowej (kruszywo, cement i wodę), betoniarki do mieszania składników oraz urządzenia dozujące i odbierające produkt,
  • często w przypadku korzystnej lokalizacji budowy nie organizuje się w ogóle produkcji mieszanki betonowej na placu budowy, lecz stosuje się tzw. beton towarowy. Zakupuje się mieszankę betonową z innego zakładu, którym może być inna budowa eksploatująca dużą betonownię, a najczęściej jest to wytwórnia elementów betonowych. Taki zakład dysponuje zwykle w pełni zautomatyzowanym wydziałem produkcji mieszanki betonowej, przewyższającym swą wydajnością potrzeby rodzimego zakładu. Staje się zatem dostawcą mieszanki betonowej dla pobliskich budów. Oczywiście zachodzi w tym przypadku problem dowozu mieszanki betonowej na budowę z zachowaniem odpowiednich jej własności. Do transportu stosowane są specjalne pojemniki na samochodach ciężarowych, dowożące gotową mieszankę, lub betoniarki na samochodach ciężarowych, które częściowo zmieszane składniki mieszają w dalszym ciągu podczas transportu, aż do stanu właściwego. Należy wówczas przestrzegać wymagań technologicznych, a więc nie pozwolić, aby nie następowało przedwczesne wiązanie betonu. Dlatego też odległość (a przede wszystkim czas) dowozu mieszanki jest ograniczona.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.