Powierzchniowe utrwalenie jako zabieg utrzymaniowy istniejącej nawierzchni

Rodzaje powierzchniowego utrwalenia

Istnieją różne metody układania powierzchniowego utrwalenia. 

Pojedyncze, gdzie na zaaplikowane już lepiszcze układa się jedną lub dwie frakcje kruszywa. 

Warstwowe, gdzie naprzemiennie rozkładane są emulsja i kruszywo o różnych frakcjach – taki rodzaj układania można zwielokrotnić do podwójnego, potrójnego lub nawet poczwórnego powierzchniowego utrwalenia. Przy zwielokrotnieniu układanych warstw zaczyna się od kruszywa o frakcji największej i kończy na frakcji najdrobniejszej, tak aby ziarna klinowały się, tworząc pożądaną mozaikę kruszywową. 

Specjalny rodzaj powierzchniowego utrwalenia to odwrócone powierzchniowe utrwalenie, które stosuje się w przypadku spękań odbitych. 

Ostatnim sposobem układania materiałów jest typ sandwicz, gdzie na świeżo rozsypane kruszywo o większej frakcji skrapiana jest emulsja, a na to układana kolejna warstwa kruszywa o frakcji drobniejszej. 

Schemat omówionych rodzajów PU przedstawiony jest na rys. 1.

Materiały

Dobór i jakość materiałów są bardzo ważne przy zastosowaniu technologii powierzchniowego utrwalenia. Należy pamiętać, iż wymagane jest odpowiednie powinowactwo pomiędzy materiałami.

Zgodnie z normą PN-EN 13808:2013 do powierzchniowego utrwalenia przeznaczone są 4 rodzaje emulsji asfaltowych: C65B3 PU/RC, C65BP3 PU/RC, C69B3 PU oraz C69BP3 PU. Są to emulsje o zawartości asfaltu 65-69%, które mogą być niemodyfikowane lub modyfikowane polimerami.

<...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.