Piotr Kledzik: Budowanie to biznes prowadzony przez i dla ludzi
Inteligentne budowanie to także odnalezienie się w aktualnie niełatwej sytuacji rynkowej. Koszty surowców, energii potrafią znacząco wpływają na rentowność biznesu…
Piotr Kledzik: Najpierw, tuż po rosyjskiej inwazji, ceny bardzo raptownie poszły w górę, potem równie szybko spadły – ale już nie do poziomu sprzed 24 lutego ubiegłego roku. Oczywiście musimy patrzeć na to w szerszym kontekście. Kluczową determinantą był wybuch wojny w Ukrainie, który wywołał efekt domina, czyli zmiany w polityce energetycznej państw UE powiązane z sankcjami nałożonymi zarówno na Rosję jak i na Białoruś, które są kluczowymi eksporterami surowców i metali. Zmniejszenie podaży w sposób naturalny doprowadziło do presji cenowej i w efekcie kosztowej. Do tego doszła kwestia deprecjacji złotego w odniesieniu do kluczowych walut. Polskie firmy nauczyły się prowadzić biznes w niezwykle trudnych warunkach, najpierw były to skrajnie trudne okoliczności związane z pandemią, następnie wybuch wojny za naszą granicą. Patrząc na ten trudny czas z perspektywy, mogę powiedzieć z satysfakcją, że polskie firmy w każdej sytuacji znajdą modus operandi i będą dalej działać. Również z wyzwaniem, jakim są dynamicznie zmieniające się ceny materiałów i surowców.
Firma PORR działa obecnie w każdej dziedzinie budownictwa – infrastruktura lądowa, budownictwo kubaturowe, kolejowe, przemysłowe, hydrotechniczne. Jaki odsetek wykonywanych inwestycji firmy stanowią realizacje mostowe?
Piotr Kledzik: Nasz portfel jest zdywersyfikowany, co jest jednym z kluczowych założeń strategii naszego rozwoju. W ubiegłym roku nasz przerób wyniósł 3,75 mld zł. Tyle samo mamy dziś zaplanowane na najbliższe półtora roku do dwóch lat. Dwie trzecie tej kwoty to inwestycje infrastrukturalne – ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Produkcja prefabrykatów a beton architektoniczny Porównując warunki, w jakich produkowane są prefabrykaty żelbetowe, a w jakich zdarza się wykonywanie elementów monolitycznych, często zakłada się, że na każdym etapie budowy obiektu prefabrykaty będą spełniały bądź nawet przewyższały wymogi standardu betonu architektonicznego. Do czynników wpływających na podwyższenie standardu wykończenia powierzchni elementów prefabrykowanych należą m.in.: Do równie ważnych aspektów, mających znaczący wpływ ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obci...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Okładziny wykonano jako odlewy na bazie cementu romańskiego stosowanego powszechnie w XIX w. do wykończenia i dekoracji elewacji budynków, a dzisiaj, rzadziej, kamienic. Rzemieślniczy cement romański został niemal całkowicie wyparty przez przemysłowy cement portlandzki”. Podstawowe dane o inwestycji: Konstrukcja mostu i stan techniczny Konstrukcja mostu składa się z trzech przęseł łukowych. Przęsła skrajne pełnią funkcję ażurowych przyczółków i są wykonane w formie bezprzegubowych sklepień o ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...