Piotr Kledzik: Budowanie to biznes prowadzony przez i dla ludzi
Realizacja tunelu była bardzo wymagająca. Jakie były największe wyzwania i trudności z nią związane?
Piotr Kledzik: Budowa tunelu pod Świną rzeczywiście charakteryzowała się wysokim stopniem skomplikowania, a skala inwestycji implikowała wyzwania. Dodatkowym utrudnieniem były okoliczności – prowadzenie tak ogromnego przedsięwzięcia w czasie pandemii a następnie trwającego konfliktu za naszą wschodnią granicą wymagało od nas nie tylko bardzo skrupulatnego planowania dostaw, ale również elastyczności i otwartości na różne rozwiązania. Zadania nie ułatwiało duże – choć w pełni zrozumiałe – zainteresowanie ze strony mediów oraz mieszkańców.
Do wyzwań technicznych, z którymi się mierzyliśmy, na pewno zaliczyłbym dostawę maszyny TBM. Odbiór wyprodukowanego w Chinach giganta – był to największy tego typu TBM, który został użyty do budowy tunelu w Polsce (105 metrów długości i 2740 ton wagi) – ze względu na pandemię odbywał się zdalnie. Maszyna przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin łącznie sześć miesięcy, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (każdy z pierścieni ważył od 75 do 100 t).
Po wydrążeniu tunelu przystąpiliśmy do kolejnych etapów budowy – przede wszystkim wykonania drogi wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Powstała jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia do niej zlokalizowane są poza rurą tunelu i były wykonywane metodą mrożenia gruntu. Najpierw przez kilka miesięcy wykonywano odwierty dla lanc mrożeniowych. Ważne było także dobre zaplanowanie logistyki, ponieważ prowadzeniu tych robót musiały towarzyszyć pozostałe prace wewnątrz tunelu. Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu spadła, trwało około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu i wykonywania konstrukcji wyjść, zajęło około 100 dni.
Czy Pańskim zdaniem budownictwo tunelowe to przyszłość? Powinno się budować więcej tuneli?
Piotr Kledzik: Bezsprzecznie budownictwo tunelowe to przyszłość naszej branży. Głównym powodem są kwestie środowiskowe. „Schowanie” transportu drogowego oraz kolejowego pod ziemię jest najlepszą formą ochrony środowiska. Zarówno na terenach miejskich jak i mniej zurbanizowanych ingerencja inwestycji infrastrukturalnych w otoczenie jest mniejsza jeżeli są realizowane pod ziemią. Postępująca urbanizacja jest kolejnym czynnikiem wpływającym na rosnący udział inwestycji tunelowych. W wielu ośrodkach miejskich nie ma miejsca na rozbudowę infrastruktury na powierzchni terenu, dlatego zejście pod ziemię staje się koniecznością.
Patrząc na kraje zachodnie, gdzie projektów tunelowych jest zdecydowanie więcej – właśnie ze względu na wskazane powyżej czynniki środowiskowe i urbanizacyjne – nie mam wątpliwości, że jest to słuszny kierunek i ten trend będzie się u nas tylko umacniał.
Jakie plany ma PORR na rok 2023?
Piotr Kledzik: Przewidujemy podobny przerób i podobny wynik jak w 2022 r. Cały nasz przepis na sukces to dywersyfikacja. Chcemy mieć zróżnicowaną paletę klientów – zarówno prywatnych, jak i publicznych, reprezentujących różne branże. Celujemy w kontrakty małe i duże, tak by wzajemnie się one równoważyły. Nie chcemy być zależni w całości od jednego inwestora, czy jednego segmentu budownictwa. Kompetencje naszych pracowników są w pełni komplementarne, dzięki temu możemy podejmować się bardzo zróżnicowanych wyzwań.
Dziękuję za rozmowę
Przeczytaj również: Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...