Wpływ perlitu ekspandowanego na zmianę wytrzymałości i parametrów cieplnych zaprawy z matrycą cementową

Zakres badań

W zakresie badań przedmiotowych zapraw zaplanowano oznaczenie właściwości świeżej zaprawy, a mianowicie konsystencji wg normy PN-EN 1015-3 (fot. 2), gęstości wg PN-EN 1015-6 i zawartości powietrza w mieszance wg PN-EN 1015-7 (fot. 3). Natomiast na zaprawach po stwardnieniu oznaczono: wytrzymałość na zginanie (fot. 4) i wytrzymałość na ściskanie (fot. 5) wg PN-EN 1015-11 oraz objętościową pojemność cieplną i współczynnik przewodzenia ciepła metodą niestacjonarną przy użyciu aparatu ISOMET 2104 (fot. 6).

Wykonano także oznaczenie normowej konsystencji i czasu wiązania cementu CEM I 42,5 R wg PN-EN 196-3.

Wyniki badań

Na podstawie oznaczenia normowej konsystencji cementu CEM I 42,5 R ustalono jego wodożądność na poziomie 27%. Następnie na tak przygotowanym zaczynie wykonano pomiar początku wiązania (205 min od wykonania zaczynu) i końca wiązania (265 min od wykonania zaczynu).

Według A.M. Neville’a [2] zawartość wody w zaczynie normowym wyrażona jako procent masy suchego cementu powinna wynosić między 26 a 33%, natomiast wg J. Małolepszego [3] cementy portlandzkie powinny cechować się wodożądnością na poziomie 24-28%. Przedstawione wyniki badań wykazują, że cement wykorzystany w składzie zapraw charakteryzuje wodożądność zgodna z założeniami obu autorów.

Odnosząc się do czasu wiązania, zgodnie z PN-EN 197-1, w przypadku cementu o klasie wytrzymałości na ściskanie 42,5 i wczesnej podwyższonej wytrzymałości (R) nie powinien się on rozpocząć wcześniej niż po 60 min, co zostało spełnione.

W dalszej kolejności wykonano badania świeżej mieszanki pos...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.