Odbudowa historycznego mostu w Prudniku

Badania obiektu

Most jest obiektem unikalnym w skali województwa opolskiego, dlatego istotne było zachowanie jego historycznej zabytkowej architektury. Wszyscy uczestnicy projektu – inwestor, projektant i wykonawca − działali w porozumieniu z konserwatorem zabytków, aby w procesie rewitalizacji oraz dostosowania do współczesnych wymagań technicznych zachować historyczną formę obiektu.

Pierwotna decyzja wojewódzkiego konserwatora zabytków nakazywała zachowanie istniejącej konstrukcji i dostosowanie jej nośności do nowych warunków komunikacyjnych. Przeprowadzone ekspertyzy wykazały, że stan techniczny elementów konstrukcyjnych jest niedostateczny, a w przypadku jednego z przęseł skrajnych − przedawaryjny. Na podstawie badań i pobranych próbek (rdzeni) stwierdzono, że elementy skalne były spękane, a zaprawa je spajająca uległa całkowitej destrukcji – nie wykazywała żadnych właściwości wiążących. Wyniki badań nie pozostawiały wątpliwości, że jakość kamiennego muru będzie się pogarszać pod wpływem czynników termiczno-wilgotnościowych oraz obciążenia. Badania próbek rdzeniowych potwierdziły bardzo zły stan techniczny ścian i sklepień. Dodatkowo ze względu na znaczny stopień niejednorodności oraz praktycznie brak spoiwa łączącego bloki kamienne nie było możliwe dokładne określenie wytrzymałości.

Badania materiałów konstrukcyjnych oraz ogólnego stanu technicznego konstrukcji wykazały, że ewentualny remont z zagwarantowaniem nośności, jaką powinien spełniać obiekt położony w ciągu drogi krajowej pełniącej dodatkowo strategiczną funkcję pod kątem obronności kraju (min. klasa B wg PN-85/S-10030 oraz STANAG 2021), nie był możliwy bez gruntownej przebudowy.

Ponadto w ekspertyzie wykazano, że wygląd mostu odbiegał od stanu pierwotne...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Rafał Pydych,
p.o. Dyrektora Oddziału GDDKiA w Opolu

Most nad rzeką Prudnik jest zlokalizowany w ciągu drogi krajowej nr 40, która odgrywa istotną rolę w obsłudze ruchu na osi wschód – zachód w południowej części województwa opolskiego oraz w obsłudze ruchu przejść granicznych z Czechami. Zadanie polegające na rozbiórce istniejącego i budowie nowego mostu w miejscowości Prudnik zostało zakończone w 2018 roku. W ramach tego przedsięwzięcia został rozebrany istniejący obiekt mostowy, który swoimi parametrami nie spełniał wymogów, jakie aktualnie stawiane są obiektom inżynierskim znajdującym się w ciągach dróg krajowych. Znacznym utrudnieniem w realizacji budowy było położenie obiektu w centrum miejscowości. Brak przepustowości istniejących dróg objazdowych wymusił wybudowanie tymczasowej drogi objazdowej wraz z obiektem mostowym. Przedmiotowy most, tak jak większość mostów sklepionych, charakteryzuje czytelny układ sił i wyraźnie widoczna stateczność. Jest on budowlą symetryczną względem dwóch płaszczyzn, z dominującym regularnym rytmem łukowych sklepień. Stateczność konstrukcji dodatkowo podkreślają poszerzone filary wykończone od czoła regularnymi ciosami z granitu. Pomimo stosunkowo niedużych rozpiętości przęseł obiekt jest unikalny w skali województwa opolskiego. Na tym obszarze istnieje szereg mostów kamiennych sklepionych z co najmniej XIX-wieczną metryką, jednak są to zazwyczaj konstrukcje o rozpiętości przęsła mniejszej niż 2-3 m. W związku z powyższym zasadne było, aby most znajdujący się w ciągu ul. Batorego przez rzekę Prudnik zachował historyczną zabytkową architekturę, będącą świadectwem XIX-wiecznej techniki na terenie Opolszczyzny. Nowo wykonany obiekt doskonale wpisuje się rozwiązaniami technicznymi w otoczenie zabytkowe miasta. Konstrukcja mostu oddaje w pełni charakter poprzedniego obiektu. Modernizacja tego XIX-wiecznego obiektu – najważniejszej przeprawy mostowej miasta Prudnik − była o tyle ważna, że obiekt ma istotny wpływ na przepustowość ruchu w mieście. Koszt całego przedsięwzięcia to kwota około 10 mln zł. Jako ciekawostkę warto dodać, że w ramach Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej, którego celem jest promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa, GDDKiA Oddział w Opolu w czerwcu 2019 r. otrzymał nagrodę za rewitalizację obiektu mostowego – Dzieło Mostowe Roku 2018 Most nad rzeką Prudnik w ciągu DK40 w Prudniku.

Krzysztof Pokorski,
SMP Projektanci

Miasto Prudnik od początków swego istnienia korzystało z przepraw mostowych. Znaczący wpływ na rozwój i tradycje lokalnego budownictwa mostowego miała lokalizacja. Szybka realizacja założeń projektowych była niezbędna z uwagi na bardzo zły stan techniczny obiektu. Istotna była również konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz zmiany parametrów pieszo-ruchowych drogi. W ramach inwestycji odtworzono trójprzęsłowy obiekt łukowy oparty na masywnych, żelbetowych przyczółkach i podporach pośrednich w formie masywnych ścian. Parametry obiektu zostały dostosowane do zakładanych wymagań użytkowych, uwzględniając przy tym miarodajny przepływ wód oraz ekologiczną funkcję koryta rzeki. Oś mostu wyznaczono po śladzie osi istniejącej. Obiekt na stałe wpisał się w krajobraz jako historyczna przeprawa mostowa Prudnika, miasta obfitującego z zabytki.

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.