Nowoczesny most we Wronkach

Nowatorska konstrukcja

Wykonawca w porozumieniu z zamawiającym rozpoczął realizację konstrukcji mostu z pojedynczym stalowym dźwigarem nośnym zespolonym z żelbetowym korytem balastowym oraz nowymi przyczółkami posadowionymi na starych, częściowo rozebranych przyczółkach. W wyniku przyjęcia projekty zamiennego można przyjąć skrócić czas realizacji z 22 do 16 miesięcy. Nowa konstrukcja obiektu jest zespolona stalowo-betonowa – kratowy dźwigar stalowy zespolony z żelbetowym korytem balastowym. Schemat statyczny to belka ciągła, trójprzęsłowa. Rozpiętość teoretyczna wynosi 52,0 m + 86,0 m + 52,0 m = 190,0 m. Wysokość konstrukcyjna jest zmienna parabolicznie. Wynosi od 3,6 m w osiach podpór skrajnych przez 4,93 m w środku rozpiętości przęsła nurtowego aż do 6,62 m w osiach podpór środkowych. Klasa obciążenia obiektu to PN-EN 1991-2: k+3, α = 1,33. Dzięki temu pociągi będą mogły rozwijać na nim prędkość do 160 km/h.

Nowy projekt pozwolił również zoptymalizować ilość stali konstrukcyjnej oraz zmniejszyć ciężar ustroju nośnego. W  konsekwencji zmniejszono gabaryty fundamentów nowych filarów i uniknięto kolizji z fundamentami istniejących filarów.

Nowe przyczółki zostały posadowione częściowo na kolumnach jet grouting oraz częściowo na starych fundamentach. Z tego powodu można było ograniczyć rozbiórkę oraz pozwoliło na bezproblemowe zabezpieczenie ruchu pociągów w trakcie połówkowej realizacji dwóch niezależnych ustrojów nośnych mostu. Dodatkowo budowa ustroju nośnego nie wymagała wykonywania żadnych podpór tymczasowych w korycie rzeki, co znacznie zmniejszyło ingerencję w środowisko naturalne.

Podstawowe parametry techniczne

Podsumowując, poniżej zamiesz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Komentarz firmy

Posadowienie filarów nowo projektowanego mostu kolejowego na linii kolejowej E59 stanowiło nie lada wyzwanie geotechniczne oraz logistyczne. Założenie było takie, że wszystkie roboty palowe wykonamy pod istniejącymi przęsłami mostu kolejowego, po których uczęszczały pociągi. Do dyspozycji mieliśmy ok. 8 m wolnej przestrzeni pomiędzy przęsłem a platformą roboczą. Już w trakcie samych starań o zdobycie projektu okazało się, że niewiele jest firm, które są w stanie podjąć się tak karkołomnego zadania. Wymagania zamawiającego oraz projektanta obiektu były jasno sprecyzowane, a zarazem trudne do zrealizowania. W trakcie przygotowywania kolejnych koncepcji posadowienia podpór kolejno wykluczaliśmy możliwe technologie palowe, które nie były wstanie spełnić wymagań projektowych co do maksymalnego osiadania lub zostały zdyskwalifikowane ze względu na panujące warunki gruntowe. Aby sprostać tym wymaganiom, stworzyliśmy rozwiązanie hybrydowe: pale wiercone CFA średnicy 1000 mm oraz kolumny jet grouting tej samej średnicy, długości 18 m, zbrojone na pełnej długości. W przypadku tych dwóch technologii pale oraz kolumny musiały zostać wykonane pod kątem, tak aby stanowiły podparcie środkowej części fundamentu podpory. Dużym osiągnięciem była instalacja zbrojenia długości 18 m; w palach CFA był to kosz zbrojeniowy, natomiast w kolumnach jet-grouting za zbrojenie posłużyły kształtowniki stalowe HEB 300 długości 18 m.

Dawid Wichłacz, Kierownik Projektu, Keller Polska

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.