Nośność obiektów kolejowych a stosowanie obciążeń eksploatacyjnych

Przedstawiona poniżej analiza ma na celu wskazanie przyczyn znacznego wzrostu sił poziomych od przyspieszania i hamowania, wskazanych w PN-EN 1991-2 [4] w stosunku do wcześniejszych normatywów.

Tab. 1.Zestawienie wdrożonych w Polsce norm, uwzględnionych w opracowaniu
Normatyw pozwala na redukcje przedmiotowych oddziaływań, uzależniona m.in. od typu nawierzchni torowej, długości dylatacyjnej przęsła i schematu statycznego konstrukcji.
Uwaga: w niniejszym artykule nie zamieszczono zestawienia modeli obciążeń pionowych. Historyczne i aktualne schematy obciążeń pokazano m.in. w poz.: [1], [2], [3], [4], [10], [11], [12].

Hamowanie

Zgodnie z TSI Infrastruktura [8]:

4.2.6.2. Wzdłużna wytrzymałość toru

4.2.6.2.1. Siły obliczeniowe
Tor projektuje się w taki sposób, aby wytrzymał siły wzdłużne równoważne siłom powstającym na skutek hamowania 2,5 m/s2 . Dla parametrów eksploatacyjnych wybranych zgodnie z pkt 4.2.1.
Zgodnie z TSI Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski [9]:
4.2.4.5. Skuteczność hamowania
4.2.4.5.1. Wymagania ogólne
5) Największe średnie opóźnienie uzyskane po użyciu wszystkich hamulców. Łącznie z hamulcem niezależnym od przyczepności koło/szyna, musi być mniejsze niż 2,5 m/s2; wymóg ten jest powiązany z oporem wzdłużnym toru.

Dla:

  • 8000 kg – masa mb obciążenia liniowego pojazdu L...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.