Most kolejowy w Dąbrowie Górniczej z zastosowaniem zespolenia composite dowels. Opracowanie nowego systemu zespolonych mostów kolejowych – cz. I

Most kolejowy, który przedstawiono w artykule jest przykładem zastosowania nowego rozwiązania mostu kolejowego o małej wysokości konstrukcyjnej. Zakłada się ogólny typ przekroju zespolonego i zespolenie typu composite dowels. Rozwiązanie może być stosowane dla rozpiętości do ok. 30 m i ma być konkurencyjnym rozwiązaniem dla stalowych belek z płytą ortotropową. Most został zaprojektowany i zbudowany w ciągu ok. roku, tak samo jak technologia została opracowana w tym czasie. Opisano proces projektowania i budowy.

Idea zastosowania zbrojenia zewnętrznego w kształtowaniu konstrukcji dźwigarów głównych kolejowego obiektu inżynieryjnego po raz pierwszy (i jak dotąd w tej formie tylko w tym przypadku) znalazła zastosowanie w 2012 r. w konstrukcji małego wiaduktu położonego niedaleko Spergau w Niemczech. Jego konstrukcję opisano w pozycji [1]. Jest to konstrukcja ramowa, jednonawowa o rozpiętości w osiach podpór równej 13,00 m i ze zbrojeniem zewnętrznym zarówno na kierunku poprzecznym, jak i podłużnym. Zespolenie pomiędzy stalą a betonem zostało zrealizowane poprzez zastosowanie technologii composite dowels.

Wiadukt zaproponowany przez SSF jest stosunkowo niewielki, ale dzięki zastosowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym bardzo ciekawy i innowacyjny. Został on zaprojektowany przez dr. Guntera Seidla, którego projekt dostarcza wiele ciekawych informacji oraz wiedzy na temat tego typu konstrukcji. Zastosowane w przęśle rozwiązania konstrukcyjne były badane i analizowane szczegółowo na TU Monachium. W szczególności badaniom poddano zastosowane po raz pierwszy zespolenie przy użyciu technologii composite dowels w strefach betonu rozciąganego na kierunku poprzecznym do środnika kształtownika stalowego stanowiącego poprzeczne zbrojenie zewnętrzne. Był to główny temat późniejszych badań (zespolenie w strefie betonu rozciąganego na ki...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.