Most kolejowy w Dąbrowie Górniczej z zastosowaniem zespolenia composite dowels. Opracowanie nowego systemu zespolonych mostów kolejowych – cz. I
Most kolejowy, który przedstawiono w artykule jest przykładem zastosowania nowego rozwiązania mostu kolejowego o małej wysokości konstrukcyjnej. Zakłada się ogólny typ przekroju zespolonego i zespolenie typu composite dowels. Rozwiązanie może być stosowane dla rozpiętości do ok. 30 m i ma być konkurencyjnym rozwiązaniem dla stalowych belek z płytą ortotropową. Most został zaprojektowany i zbudowany w ciągu ok. roku, tak samo jak technologia została opracowana w tym czasie. Opisano proces projektowania i budowy.
Idea zastosowania zbrojenia zewnętrznego w kształtowaniu konstrukcji dźwigarów głównych kolejowego obiektu inżynieryjnego po raz pierwszy (i jak dotąd w tej formie tylko w tym przypadku) znalazła zastosowanie w 2012 r. w konstrukcji małego wiaduktu położonego niedaleko Spergau w Niemczech. Jego konstrukcję opisano w pozycji [1]. Jest to konstrukcja ramowa, jednonawowa o rozpiętości w osiach podpór równej 13,00 m i ze zbrojeniem zewnętrznym zarówno na kierunku poprzecznym, jak i podłużnym. Zespolenie pomiędzy stalą a betonem zostało zrealizowane poprzez zastosowanie technologii composite dowels.
Wiadukt zaproponowany przez SSF jest stosunkowo [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




