Mieszanki mineralno-emulsyjne z destruktem – MCE oraz GE

Wydzielony asfalt

Wydzielony asfalt wiąże się przede wszystkim z frakcją kruszywa o największej powierzchni właściwej, a więc z frakcją pyłową i piaskową. Podczas zagęszczania tworzy się bogaty w lepiszcze mastyks, w który wklejone są większe ziarna kruszywa. Z tego powodu większe ziarna kruszywa nie są całkowicie otoczone. Mieszanki mineralno-emulsyjne GE wymagają po ułożeniu przykrycia warstwą uszczelniającą, np. powierzchniowym utrwaleniem, cienką warstwą „na zimno” lub warstwą „na gorąco”. Zamknięcie warstwy GE za pomocą jednej z powyższych technologii zapobiega penetracji wody w głąb konstrukcji. Charakterystyczne cechy tego typu mieszanek to: doskonała urabialność podczas układania i zagęszczania, możliwość magazynowania w hałdzie przez kilka tygodni, odporność na koleinowanie, dobra adaptacja do zdeformowanej nawierzchni; duża kohezja mastyksu pozwala na układanie bardzo cienkich warstw, nie przenoszą spękań z warstw wewnętrznych.

Mieszanki mineralno-emulsyjne można produkować w instalacjach stacjonarnych lub mobilnych. Typowa instalacja do produkcji mieszanek mineralno-emulsyjnych składa się z zespołu dozatorów wraz z przenośnikami taśmowymi, mieszalnika, układu dozującego emulsję i wodę. Mieszanka mineralna podawana jest do mieszalnika, po czym w zależności od wilgotności kruszywa dozowana jest woda i emulsja asfaltowa. Całość mieszana jest przez kilka do kilkanaście sekund i rozładowywana bądź na środki transportu, bądź na miejsce składowania. Układanie mieszanki mineralno-emulsyjnej GE odbywa się przy użyciu klasycznej rozkładarki. Rozpad emulsji z wydzieleniem lepiszcza następuje w procesie zagęszczania walcem ogumionym. W zależności od zastosowania mieszanki GE charakteryzują się różnym uziarnieniem kruszywa, zawartością asfaltu oraz grubością układanej warstwy co przedstawia tab. 1.

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.