Michel Virlogeux: Użyteczność, trwałość i piękno

Jest Pan autorem projektów wielu znaczących mostów na świecie. Czy jest Pan w stanie wskazać, z której realizacji jest najbardziej dumny?

Michel Virlogeux: Trudno wybrać jeden. Jest mała seria mostów, z których jestem bardzo dumny. Oczywiście będą to Most Normandzki i Wiadukt Millau. Jestem też dumny z Mostu Vasco da Gamy. Mimo że nie jestem jego projektantem, ale miałem pewien wkład w jego powstanie. Muszę wymienić także most Jacques Chaban-Delmas w Bordeaux, do którego „przyłożyłem rękę”. To bardzo ładny most. Zaprojektowany oczywiście z architektami Charles’em Lavigne i jego synem Tomasem.

Kwestia bezpieczeństwa to niewątpliwie jeden z najważniejszych aspektów budowy i utrzymania mostów. Jak projektować bezpieczne obiekty o dużych rozpiętościach przęseł?

Michel Virlogeux: Przede wszystkim trzeba się dostosować i wybrać typ konstrukcji, który jest adekwatny do miejsca, w którym powstanie most. Możemy wykonać most podwieszony o dużej rozpiętości przęsła i możemy wykonać łuki o dużej rozpiętości. Musimy przyjąć wymiary, które są do tego odpowiednie. Nigdy nie mogą być niewystarczające. Rozwiązania muszą być proste, ale nie za proste. Wszystko musi być smukłe, ale nie za smukłe. Największych problemów przysparzają konstrukcje betonowe, ponieważ materiał ten podlega odkształceniom, które nie są łatwe do kontrolowania.

Aby kwestie bezpieczeństwa były zapewnione, wykonywane są różne testy, np. w tunelu aerodynamicznym, czy analizy, np. analizy trzęsień ziemi. Należy tu nadmienić, że wiatr potrafi być w tych kwestiach bardziej istotny niż trzęsienia ziemi. Istotne jest także, że im dłuższa rozpiętość, tym bardziej elastyczny jest most. Przy projektowaniu bezpiecznego mostu każdy s...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.