Katarzyna – nowoczesna maszyna – kończy drążenie tunelu na Dolnym Śląsku

– Tworzymy coraz bardziej konkurencyjną kolej – nie tylko sprawną i bezpieczną, ale także nowoczesną. Widać to po skali realizowanych inwestycji oraz po sposobie prowadzenia prac. Tunel w Trzcińsku, gdzie likwidowane jest „wąskie gardło” na ważnej trasie Wrocław – Jelenia Góra, przebudowywany jest z wykorzystaniem maszyny „TEM”, która pozwala na dobrą jakość prac, przy możliwie maksymalnym utrzymaniu przejezdności linii w czasie wykonywanych robót – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie tworzą coraz sprawniejszą sieć kolejową, czego przykładem jest tunel w Trzcińsku. Poszerzony i wzmocniony obiekt pozwoli na lepszą organizację ruchu – umożliwi równoczesne wykorzystanie obu torów. Z myślą o zminimalizowaniu koniecznych zmiany dla podróżnych, zdecydowaliśmy się pracować w nowatorskiej technologii, która nie była dotąd stosowana na polskiej kolei w ten sposób – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Realizacja inwestycji – przy utrzymaniu ruchu pociągów – wymaga szczególnych procedur bezpieczeństwa. Na placu budowy przygotowano dodatkowe wygrodzenia i sygnalizację, wybudowano tymczasowy przejazd kolejowo-drogowy z dróżnikiem. Dla sprawnego wywozu urobku z tunelu wyznaczono drogi technologiczne.

Po zakończeniu drążenia tunelu – w II poł. września – maszyna „TEM” pomoże przy wygładzaniu ścian i „zakładaniu” izolacji obiektu. Maszyna skończy pracę w Trzcińsku do listopada. Wówczas konieczne będą przewidywane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla demontażu maszyny drążącej i zabudowy toru technologicznego dla wprowadzenia szalunku ruchomego dla wykonania docelowej obudowy tunelu – informacje o zastępczej komunikacji autobusowej będą przekazywane podróżnym z wyprzedzeniem na peronach i na Portalu Pasażera.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko za ok. 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.

Tunel trzciński to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Wykorzystuje się w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.

źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
fot. iStock

Przeczytaj również: Remont trzech kładek dla pieszych nad DK92

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.