Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej?
Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego walki ze zmianami klimatycznymi. Był to niewątpliwie kamień milowy naszej działalności. Określiliśmy konkretne cele, w tym redukcję emisji dwutlenku węgla zarówno z naszych fabryk, jak i z gotowych produktów. Dodatkowo opracowaliśmy wewnętrzne plany mające na celu ograniczenie globalnego ocieplenia do 2050 r. Od samego początku naszej działalności kładliśmy duży nacisk na ochronę środowiska, dlatego teraz łatwiej nam działać, gdy cały świat zmierza w tym samym kierunku. Zrównoważony i harmonijny rozwój zawsze był dla nas priorytetem. Uważamy, że istotne jest nie tylko bycie członkiem społeczności, ale również bycie odpowiedzialnym obywatelem, co dla nas oznacza także troskę o środowisko naturalne.
Co dla Volvo oznacza przejście na „gospodarkę o obiegu zamkniętym”?
Kamila Czaja: Przejście na „gospodarkę o obiegu zamkniętym” oznacza dla Volvo fundamentalną zmianę w sposobie podejścia do produkcji, eksploatacji i recyklingu maszyn budowlanych. Jest to kluczowy krok w dążeniu do osiągnięcia zerowych emisji oraz zrównoważonego rozwoju. Kładziemy nacisk na utrzymanie sprawności maszyn i ich części w celu wydłużenia okresu eksploatacji i zmniejszenia ilości odpadów. Odejście od liniowego modelu biznesowego na rzecz modelu o obiegu zamkniętym oznacza skoncentrowanie się na regeneracji, przebudowie, ponownym użyciu i recyklingu. Istotną rolę odgrywa tu nasza oferta Volvo Reman, tj. usługi regeneracji zespołów do nadania nowego życia starym częściom poprzez ich naprawę i ponowne wykorzystanie. Wszystkie podzespoły, począwszy od silników, poprzez skrzynie biegów, części hydrauliczne, elementy układu napędowego, a skończywszy na układach elektronicznych, po całkowitym rozmontowaniu, wyczyszczeniu, sprawdzeniu i naprawie w celu doprowadzenia ich do jak najlepszego stanu zyskują drugie życie. W ten sposób Volvo dąży do bardziej zrównoważonego i ekologicznego sposobu działania, korzystnego zarówno dla klientów, jak i dla środowiska naturalnego.
Dobrze, a teraz pytanie nurtujące chyba wszystkich przedsiębiorców: jak łączyć dążenie do zysków i etyczne prowadzenie firmy?
Kamila Czaja: Dążenie do zysków i etyczne prowadzenie firmy można skutecznie połączyć poprzez zastosowanie zrównoważonych praktyk biznesowych, jakie stosuje Volvo Construction Equipment. Firma kładzie duży nacisk na etyczne podejście do prowadzenia działalności, objawiające się w przestrzeganiu zasady zero tolerance for compliance, tzn. braku tolerancji dla niespełniania wymagań. Nasz nowy program analizy płynów eksploatacyjnych stanowi doskonały przykład integrowania etyki z dążeniem do zysków. Poprzez rozszerzenie oferty o analizę różnych płynów i cyfryzację procesu Volvo CE zapewnia klientom lepsze usługi i minimalizuje czas przestojów, co przekłada się na wydłużenie okresu eksploatacji maszyn. Dodatkowo firma oferuje opcję kompletnego remontu lub regeneracji części, co nie tylko pomaga klientom w utrzymaniu sprawności maszyn, ale także wspiera cele zrównoważonego rozwoju poprzez ograniczenie odpadów oraz wykorzystanie odnawialnych zasobów. Program Certyfikowany Remont dodatkowo podkreśla zaangażowanie Volvo CE w zapewnienie jakości i niezawodności maszyn, co przekłada się na zadowolenie klientów i wzrost zaufania do marki. Ostatecznie zakup używanych maszyn od Volvo CE staje się atrakcyjną opcją dla klientów, ponieważ firma gwarantuje nie tylko jakość, ale także spokój i pewność, co pozwala klientom skupić się na innych aspektach życia, takich jak rodzina czy hobby. Poprzez te działania Volvo CE nie tylko osiąga zyski, ale także przyczynia się do budowy pozytywnego wizerunku marki opartego na etycznych wartościach i zrównoważonym rozwoju.
Na koniec, może Pani zdradzić, jakie są plany Volvo CE na bieżący rok?
Kamila Czaja: W tym roku firma będzie skupiać się nie tylko na produktach, lecz także na zmianie sposobu myślenia. Volvo będzie kontynuować strategie zakładające dostarczanie sprzętu trwałego na lata. Wszystko po to, by propagować idee niezastępowania od tak starej technologii nową, ale budowy produktów trwałych, z myślą o dbaniu o środowisko i o przyszłych pokoleniach. Volvo CE zdaje sobie sprawę, że zmiana podejścia może być trudna i wiąże się z wieloma wyzwaniami, ale jest osiągalne. W tym roku firma rozpoczyna także współpracę z firmą Sandvik w zakresie kruszarek mobilnych, które będą dystrybuowane wyłącznie przez Volvo CE. Ta inicjatywa stanowi kolejny krok w realizacji strategii firmy, która dąży do zrównoważonego rozwoju i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań na rynek budowlany.
Dziękuję za rozmowę
Przeczytaj również: Marek Kotowicz: Najważniejsze to dobrać odpowiedni typ taśmy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...