Jasne kruszywa sztuczne z osadów ściekowych do nawierzchni drogowych

Wytypowanie kruszyw sztucznych i naturalnych do badań

W ramach badań został wyprodukowany 1 rodzaj kruszywa, wg założeń technologicznych przyporządkowanych do próbki oznaczonej KL II – 3. Ilość kruszywa zapewniała wykonanie poszerzonego zakresu badań w celu oceny wg wytypowanych cech, zgodnie z dokumentem WT – 1 oraz dodatkowo w zakresie luminancji kruszyw wg dokumentu WT – 2.

Zgodnie z założeniami pracy do badań zostało wytypowane jedno z kruszyw powszechnie stosowanych w budownictwie drogowym – gabro z kopalni Słupiec. Kruszywo zostało wstępnie przebadane w zakresie cech jakościowych, które będą oceniane dla sporządzonych mieszanek.

Odporność na rozdrabnianie – LA – 19,2.
Polerowalność PSV – 51,1.
Mrozoodporność – 0,7.

Wykonanie mieszanek kruszyw sztucznych i naturalnych

Zgodnie z założeniami pracy zostały wykonane mieszanki zawierające kruszywo lekkie i naturalne w proporcjach 20/80 (20% masy kruszywa lekkiego/80% masy kruszywa naturalnego), 30/70 (analogicznie jak dla poprzedniej próbki) i 40/60 (analogicznie jak dla poprzedniej próbki).

Podstawowe założenia produkcji mieszanek kruszyw lekkich i sztucznych:

  • poprawa właściwości wytrzymałościowych (wskaźnik LA) kruszyw lekkich,
  • uzyskanie kruszywa o odporności na poślizg spełniających wymaganie WT.

W pierwszym przypadku wyższą wytrzymałością charakteryzuje się kruszywo naturalne. Natomiast wyższą odporność na poślizg w mieszance zagwarantuje udział kruszywa lekkiego.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.