Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku
Fundamentowanie
Odkryte w trakcie wykopów pozostałości Bastionu Wiebego spowodowały konieczność zmiany technologii posadowienia obiektów. Zdecydowano się na zastosowanie posadowienia na kolumnach DSM ø 1200 mm wg projektu technologicznego opracowanego przez specjalistyczną firmę Keller Polska. Ponadto konieczne było wprowadzenie korekty geometrii i zbrojenia ław fundamentowych wraz ze zmianą technologii wykonania ustrojów nośnych Estakad dojazdowych. Analogicznie konstrukcja parkingu wielopoziomowego pod Estakadą została dopasowana do przebiegu historycznych fortyfikacji.
Parametry wiaduktu:
rozpiętość teoretyczna: 104 m
szerokość całkowita: 37,69 m
rozstaw osiowy dźwigarów łukowych: 7,05 m
szerokość pomostu:
- wiadukt zachodni: 19,86 m
- wiadukt wschodni: 17,50 m
- szerokość: jezdni dla każdego z kierunków: 3 x 3,25 m + 0,5 m (opaska), -ciągu pieszo jezdnego (wiadukt wschodni): 3,0 -szerokość ścieżki rowerowej (wiadukt zachodni): 2,5 m, -szerokość ciągu pieszego (wiadukt zachodni): 2,0 m
Materiały konstrukcyjne:
Beton:
- płyta pomostu wiaduktu C30/37 XC4 XD1 XF4,
- kapy chodnikowe C30/37 XC4 XD1 XF4,
- podpory C30/37 XC4 XD1 XF2,
- ciosy podłożyskowe C35/45 XC4 XD1 XF2,
- mury oporowe C30/37 XC4 XD1 XF2,
- ławy fundamentowe C30/37 XC2 XA1,
- pale C25/30 XC2,
- podkładowy C12/15 X0
Stal:
- zbrojeniowa klasy A-IIIN-C,
- konstru...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańsk
Gdańsk jest miastem, które nieustająco się rozwija, a zmiany dostrzegają nie tylko odwiedzający nas licznie turyści, ale przede wszystkim jego mieszkańcy. Wiadukt Biskupia Górka jest jedną z największych inwestycji ostatnich trzech lat, która nie tylko zasadniczo usprawniła komunikację w centrum miasta, ale również zmieniła jego krajobraz. To nowoczesne przedsięwzięcie uwzględniające potrzeby posiadaczy samochodów, pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych i coraz liczniej korzystających z rowerów mieszkańców zostało sfinansowane przez pieniądze podatników Unii Europejskiej oraz dzięki podatkom mieszkańców Gdańska.Na uwagę zasługuje fakt, że przebudowa była i jest nieprzerwanie prowadzona w niezwykle trudnym okresie pandemii, dlatego, choć to jeszcze nie koniec prac, chciałam wyrazić wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania tej inwestycji, przeprowadzenia jej i nadzorowania, moim współpracownikom, a także wykonawcy – firmie Budimex S.A.Mirosław Wałęga – projektant mostu, BPBK SA
Lokalizacja Węzła „Biskupia Górka” (w Centrum Gdańska na przecięciu głównych ciągów komunikacyjnych nad kolejową głowicą wjazdową na stację Gdańsk Główny) była wyzwaniem dla zespołu projektowego. Należy zwrócić uwagę, że projektowano na terenie wyburzonych w XIX wieku, ale jedynie do poziomu terenu, fortyfikacji miejskich pod baczną obserwacją i ze wskazaniami służb konserwatorskich. W miejscu tym krzyżują się także pod ziemią często niezinwentaryzowane, nawet stuletnie, sieci infrastruktury sanitarnej, gazowej, energetycznej, telekomunikacyjnej itp. zarówno miejskiej, jak i kolejowej. Należało także utrzymać ciągłość ruchu z możliwie najmniejszą uciążliwością, w szczególności dla mieszkańców, gdyż brak w tym miejscu możliwości poprowadzenia układu objazdowego na okres dłuższy niż weekend. Wiadomo było, że wobec braku możliwości pełnego rozeznania (zastosowano rozpoznanie georadarowe oraz analizy historyczne) sieci infrastruktury, które powstały jeszcze przed wojnami, oraz stanowisk archeologicznych koordynacja działań wszystkich branż przeniesie się na etap budowy i wówczas niezbędne będą zmiany i korekty. Z udziałem Inwestora i Wykonawcy pokonano wiele trudności i wydaje się, że efekt jest zdecydowanie satysfakcjonujący.Włodzimierz Bartosiewicz – dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska
Wiadukt Biskupia Górka to jedna z najbardziej oczekiwanych i obserwowanych inwestycji przez mieszkańców Gdańska, znajduje się bowiem w sercu miasta. To ważny projekt poprawiający komunikację, dojazd oraz dostępność do najważniejszych miejsc w Gdańsku. Prace przy jego budowie to wyzwanie zarówno inżynieryjne, jak i budowlane. Znajdujemy się w ścisłym centrum miasta i mamy tu obiekty zabytkowe, w związku z czym konieczna była zmiana niektórych parametrów parkingu.W czerwcu 2018 r. na budowie odkryto kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego i fragment jeszcze starszej, XV-wiecznej Baszty Nowej. Władze Gdańska zdecydowały wówczas o zachowaniu i wyeksponowaniu zabytków w nowym układzie drogowym, w porozumieniu z Wojewódzkim Pomorskim Konserwatorem Zabytków. Konieczne okazały się jednak przeprojektowanie niektórych elementów układu drogowego i zmiana technologii posadowienia wiaduktu.Dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu naszych pracowników udało się opracować nowy projekt i doprowadzić do oddania obu nitek wiaduktu, z czego z pewnością cieszą się mieszkańcy i goście wizytujący Gdańsk. Budowa jest realizowana w czasie pandemii, co jednak nie wpłynęło na harmonogram i tempo prac, z czego jesteśmy niezwykle dumni. Otwarcie obu nitek wiaduktu znacznie zmniejszyło korki, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo i komfort jazdy.Otwarcie ruchu na drugiej nitce Wiaduktu Biskupia Górka odbyło się w styczniu 2021 r. Co ważne, na każdej nitce wiaduktu otwarte zostały dwa z trzech pasów ruchu. Wiosną sukcesywnie będą udostępnione również pozostałe przebudowywane w ramach inwestycji odcinki drogowe, a zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w drugiej połowie roku.Rafał Zieliński, kierownik robót mostowych, Budimex
Główne wyzwania związane z budową Wiaduktu Biskupia Górka wynikały z lokalizacji obiektu nad czteroma czynnymi torami kolejowymi, w tym dwoma torami magistralnej linii nr 9 relacji Gdańsk – Warszawa. Wytyczne narzucone przez kolejarzy umożliwiały całkowite zamknięcie linii na potrzeby montażu maksymalnie tylko na 4 h w ciągu nocy, co po odjęciu czasu niezbędnego na wyłączenia napięcia w sieci trakcyjnej dawało ok. 3 h pracy montażowej w warunkach nocnych. Dodatkowym utrudnieniem był ograniczony plac budowy w centrum Gdańska, wymuszający montaż całej konstrukcji tylko od jednej strony linii kolejowej. Tak postawione warunki wymusiły zaprojektowanie maksymalnie dużych sekcji konstrukcji, dla ograniczenia ilości styków montażowych nad torami. W tym celu zmobilizowany został żuraw gąsienicowy o udźwigu 500 t z wysięgnikiem kratowym o długości 100 m zdolny do podniesienia, przewiezienia i podania sekcji na maksymalnym promieniu 82 m (przy wadze 38 t) oraz do podania sekcji o maksymalnym ciężarze 68 t, o wymiarach planie 32 m x 17,5 m, na promieniu 56 m. Kadra inżynierska od początku budowy została wyczulona w sposób szczególny na zapewnienie bezpieczeństwa prowadzenia robót przy i nad linią kolejową z czynną siecią trakcyjną zjadającą się pod napięciem. Po wykonaniu montażu i wykończeniu prawej jezdni Wiaduktu możliwe stało się rozebranie starej konstrukcji z lat 60. XX w., co z uwagi na wyżej wymienione czynniki kolejowe stanowiło największe wyzwanie inżynierskie całej inwestycji. Ograniczony czas zamknięć torowych wymusił zastosowanie innowacyjnej metody rozbiórki polegającej na dodatkowym podparciu ustroju nośnego, wzmocnieniu poprzez zastosowanie zewnętrznego sprężenia płyty w strefie górnej, przecięciu konstrukcji w środku rozpiętości i następnie zsunięciu dwóch części w kierunku nasypów dojazdowych w dwie strony, gdzie możliwe było już wyburzenie konstrukcji metodą tradycyjną z użyciem koparek gąsienicowych wyposażonych w młoty kujące. Pomimo licznych trudności pojawiających się z dnia na dzień w trakcie prac związanych z zsuwaniem płyty, całe zadanie dzięki wysiłkowi zespołu inżynierów zostało wykonane w założonym terminie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i bez wpływu na codziennie odbywający się natężony ruch kolejowy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Analiza modalna Pełna analiza modalna obejmuje wyznaczenie współczynników tłumienia, rozprzęganie układu równań ruchu opisującego dynamikę modelu i identyfikację własności dynamicznych obiektu. Dzieli się na analizę modalną teoretyczną, eksperymentalną i eksploatacyjną. Zagadnienie drgań własnych można utożsamiać z teoretyczną analizą modalną, która stanowi część znacznie szerszej analizy dynamicznej określanej w literaturze jako analiza modalna [3, 4, 11]. Rozwiązanie zagadnienia własnego po...
PGE Ekoserwis stawia na nowoczesne rozwiązania
PGE Ekoserwis uruchamia nowy łatwo przestawny węzeł betoniarski, który może wytworzyć nawet 200 ton produktu na godzinę. Instalacja ta na bazie ubocznych produktów spalania i wydobycia będzie przygotowywać materiały, które posłużą między innymi w inżynierii drogowej, w rekultywacjach, makroniwelacjach czy też podczas likwidacji wyłączonych z eksploatacji szybów. Jej zaletami są mobilność oraz wysoka precyzja dozowania składników. Nowoczesne oprogramowanie sprawia, że produkty końcowe, czyli m...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...