Historyczny most przez Wisłę w Toruniu – projekt remontu i poszerzenia

W 1873 roku zbudowano nowoczesny stalowy most kratowy, drogowo-kolejowy (fot. 3). Most ten w 1929 roku w związku ze wzrostem ruchu kolejowego został przebudowany [4]. W czasie II wojny światowej obiekt ucierpiał (fot. 4), jednak udało się go odbudować.

Pożar w 1988 roku

W 1988 roku obiekt został uszkodzony przez pożar. W 1999 roku uchwałą rady miasta Torunia nadano mu imię inż. Ernesta Malinowskiego [5]. W 1934 roku wybudowano drugi most drogowy, którego konstrukcję stanowiły przęsła kratowe przywiezionego mostu spod Kwidzyna (rys. 4). Zastąpił on stary historyczny drewniany most. Most ten jest tematem niniejszego artykułu. W grudniu 2013 roku w Toruniu otwarto największy most łukowy w Polsce, nazwany  im. gen. Elżbiety Zawackiej [7].

Rys. 2.Mosty w Toruniu: 1– most drogowy im. Józefa Piłsudskiego, 2– most kolejowy
im. Ernesta Malinowskiego, 3– nowy most drogowy im. Elżbiety Zawackiej,
4– tymczasowa przeprawa pontonowa.

Most przez Wisłę w Toruniu z dwoma przęsłami o konstrukcji łukowej (o rozpiętości 270 m każde) stanowi element przeprawy mostowej przez Wisłę, obejmującej łącznie ponad 3 km konstrukcji mostowych (rys. 2). Obecnie po zbudowaniu nowego łukowego mostu drogowego przez Wisłę Toruń komunikacyjnie obsługiwany jest przez 3 mosty – 2 mosty drogowe i 1 most kolejowy (rys. 2). Częściowo Toruń wspomaga zlokalizowany poza miastem most autostradowy. Planowany jest jeszcze jeden miejski most drogowy zlokalizowany na zachodzie miasta. W pla...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.