Droga ekspresowa S7 na odc. granica woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego – węzeł drogowo-kolejowy w Skarżysku – Kamiennej
Nowy odcinek łączy wybudowany wcześniej fragment drogi ekspresowej S7 od Radomia do granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego z istniejącym węzłem drogowo-kolejowym w Skarżysku- Kamiennej. Nowa droga biegnie po nowym śladzie na zachód od istniejącej trasy.
Przedmiotowa inwestycja została oddana do użytku na kilka miesięcy przed terminem kontraktowym. Nowym, blisko 8-km odcinkiem kierowcy pojechali w grudniu 2019 r. 18.12.2019 r. zostały oddane do ruchu odcinek trasy głównej oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach, a wykonawcą Budimex S.A. Nadzór nad kontraktem sprawuje BBC Best Building Consultans. Realizacja jest współfinasowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Opis inwestycji
Dzięki wybudowaniu tytułowego odcinka zniknęło ostatnie jednojezdniowe wąskie gardło między granicą woj. świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą. Cała S7 na długości 200 km od granic Małopolski do Grójca posiada teraz pełne parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. Aktualnie cały 100-km odcinek S7 w granicach województwa świętokrzyskiego posiada pełne parametry drogi ekspresowej. Dzięki nowej drodze znacznie skrócony został czas podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wyprowadzi także ruchu ciężki z miasta i poprawi komfort życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej.
Obiekty inżynierskie
W ramach inwestycji wykonano: dwa mosty, sześć wiaduktów drogowych (pięć w ciągu drogi S7 i jeden nad S7), dwa przejścia dla zwierząt średnich (dwa wiadukty w ciągu drogi S7), pięć przejść dla zwierząt małych (przepusty), trzy ściany oporowe oraz cztery mury oporowe. Zaplanowano również dwa węzły drogowe zapewniające powiązanie drogi ekspresowej z istniejącą siecią dróg publicznych...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Oddanie do użytkowania tego niespełna 8-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między granicą województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego a Skarżyskiem-Kamienną odegrało kluczową rolę w zapewnieniu spójności dłuższego ciągu drogowego, a także w znaczący sposób przyczyniło się do skrócenia czasu podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem, poprawy bezpieczeństwa ruchu i komfortu życia mieszkańców miasta.
Dzięki wybudowaniu skarżyskiego odcinka drogi S7 zniknął jej ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województwa świętokrzyskiego i Małopolski a Grójcem, co oznacza, że na długości około 200 km droga ma już nieprzerwanie pełne parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. Również w granicach województwa świętokrzyskiego droga S7 stała ekspresowa na całej długości, czyli na odcinku około 100 km.
Mimo że zgodnie z kontraktem inwestycja powinna być ukończona w maju 2020 roku, to ciąg główny drogi ekspresowej S7 oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód udało się udostępnić kierowcom na pięć miesięcy przed tym terminem, czyli już w grudniu 2019 roku. Zgodnie z umową wykonawca będzie teraz kontynuował m.in. roboty przy budowie węzła Skarżysko-Kamienna Północ i dróg dojazdowych.
Budowę skarżyskiego odcinka drogi S7 poprzedziły działania podjęte przez inwestora na rzecz ochrony środowiska i minimalizacji oddziaływania inwestycji na środowisko usankcjonowane ostatecznymi decyzjami stosownych organów. GDDKiA wyszła naprzeciw oczekiwaniom ekologów i wprowadzając zmiany rozwiązań projektowych, zmniejszyła zajętość terenów cennych przyrodniczo, a także przeprowadziła, na podstawie decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, pod nadzorem przyrodniczym, skomplikowaną operację przesadzenia roślin żywicielskich dla chronionych gatunków motyli. Nie tylko w kontekście tych działań warto zaznaczyć, że inwestycja została dofinasowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu to około 344,4 mln złotych, a kwota dofinansowania 156,9 mln złotych w ramach.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...