Dobór technologii utrzymaniowych ze względu na specyfikę uszkodzeń nawierzchni

Spękania

Spękania to kolejna grupa uszkodzeń nawierzchni, którą można spotkać na naszych drogach. Czytelnik pewnie niejednokrotnie miał okazję zauważyć, że różnią się one między sobą zarówno kształtem, zakresem, kierunkowością czy lokalizacją. Zastanówmy się zatem, czy charakter występujących spękań może wskazywać nam na przyczyny ich powstania.

Spękania zmęczeniowe (siatkowe) to najprawdopodobniej najczęściej występujące uszkodzenia nawierzchni, są wynikiem utraty nośności konstrukcji nawierzchni i pojawiających się problemów strukturalnych. Są łatwe do rozpoznania, ponieważ na nawierzchni pojawiają się wzajemnie przecinające się, nieregularnie rozmieszczone, poprzeczne, podłużne i ukośne pęknięcia tworzące wieloboki. Widok tych spękań przypomina łuski aligatora, stąd inna ich nazwa to spękania aligatorowe. Niezareagowanie w porę z przeprowadzeniem zabiegu remontowego skutkuje tym, że ten rodzaj spękań rozprzestrzenia się w znacznym tempie, a jest to spowodowane przede wszystkim wnikaniem wody w powstałe nieszczelności. W przypadku dróg samorządowych częstym zjawiskiem są spękania krawędziowe. Występują one przeważnie przy braku oporu, np. w postaci krawężnika.

Ich przyczyną może być również zbyt mała szerokość jezdni, która wymusza na kierowcach najeżdżanie kołami na krawędź w przypadku mijania się dwóch aut. Obszar przykrawędziowy jest często gorzej zagęszczony i bardziej podatny na pęknięcia. Już pierwsze pojawiające się spękania krawędziowe powinny być sygnałem do podjęcia zabiegów utrzymaniowych, ponieważ zlekceważenie problemu szybko spowoduje degradację całej nawierzchni.

Jak zatem poradzić sobie z powstałymi już spękaniami siatkowymi? Przed podjęciem decyzji o sposobie remontu należy przede wszystkim sprawdzi...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.