Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
Trzeci typ reakcji opisano jako „reakcję alkalia – krzemiany”, ale obecnie jest to rozpoznawane jako szczególna (powolna/późna) forma ASR.
Reakcja alkalia – krzemionka, ASR, zachodzi w betonie pomiędzy alkaliami z roztworu porowego z zaczynu cementowego i niektórymi formami krzemionki (krzemionki bezpostaciowej) jako składnika kruszywa. Prowadzi ona do powstania żelu alkaliczno-krzemianowego, który może prowadzić do powstania zmiennej ekspansji, uszkadzającej beton.
Reakcja alkalia – węglany, ACR, w betonie jest reakcją chemiczną pomiędzy niektórymi drobnoziarnistymi, ilasto-wapiennymi kruszywami dolomitowymi w betonie i alkaliami z roztworu porowego z zaczynu cementowego. Reakcja może spowodować pęcznienie betonu i wywierać siły wewnętrzne na jego elementy, które mogą następnie prowadzić do pękania i uszkodzenie betonu [17-19]. ACR różni się od ASR dwuetapowością przebiegu reakcji: dedolomityzacją, czyli rozpadem skały dolomitowej, rozluźnieniem jej tekstury i większej podatności na penetrację roztworów zawierających alkalia. Drugi etap jest tożsamy z ASR, tzn. wystąpienie reakcji alkalia – krzemionka bezpostaciowa, która występuje w strukturze skały węglanowej, a była niedostępna przed wystąpieniem reakcji dedolomityzacji.
W przypadku ACR nie wykryto żelu za pomocą klasycznej mikroskopii optycznej. Jednak nowoczesne techniki (SEM i EPMA) ujawniły, że kryptokrystaliczny kwarc i produkt reakcji ASR w postaci żelu krzemionkowego występują również jako produkt ACR w krzemionkowych skałach węglanowych zarówno w warunkach polowych, jak i laboratoryjnych w otwartych przestrzeniach utworzonych przez dedolomityzację [20]. A więc ekspansja jest w zasadzie spowodowana przez ASR.
Warunki wystąpienia reakcji AAR i uszkodzenia betonu.
Występują, jeżeli są spełnione cztery warunki:
- krytyczna ilość reaktywnego składnika,
- wystarczająco wysoka alkaliczność wody porowej,
- wystarczająca wilgotność w betonie i jego otoczeniu,
- wystarczająca koncentracja portlandytu.
Jeśli którykolwiek z powyższych warunków nie jest spełniony, uszkodzenie betonu z powodu AAR może nie wystąpić.
Objawy wystąpienia AAR
Informacje ogólne
Kilka czynników może być odpowiedzialnych za uszkodzenia betonu w konstrukcji, w tym: oddziaływanie siarczanów, reakcje AAR, zamrażanie-rozmrażanie i nadmierne przeciążanie konstrukcji. W celu dokonania oceny przyczyn uszkodzenia betonu w konstrukcji należy wziąć pod uwagę wszystkie możliwe mechanizmy, które mogły przyczynić się do pogorszenia stanu lub uszkodzenia. W celu potwierdzenia lub wykluczenia wystąpienia reakcji AAR należy przeprowadzić odpowiednie badanie, składające się z inspekcji na miejscu i badań laboratoryjnych. Wszystkie oznaki pękania o różnej skali w strukturze betonu powinny być traktowane jako wczesne symptomy rozwijających się reakcji AAR.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Ze względu na znaczenie obiektu w ogólnopolskiej sieci PKP PLK S.A., zdaniem autorów ekspertyzy [2], należałoby rozważyć budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji. Nie bez znaczenia jest również znaczenie reprezentacyjne, biorąc pod uwagę sąsiedztwo Stadionu Narodowego i nabierające w ostatnich latach znaczenia lewobrzeżne dzielnice Warszawy. Za tą koncepcją przemawia zaawansowany wiek konstrukcji, zastrzeżenia co do udarności stali konstrukcyjnej czy też poważne zniszczenia spowodowane korozją. ...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...