Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
Piśmiennictwo
12.Grattan-Bellew P.E.: Alkali-aggregate reaction in concrete. Proceedings of the 7th International Conference on Alkali-Aggregate Reaction in Concrete, Ottawa.
13.Gillot J.E., Swenson E.G.: Mechanism of the alkali-carbonate rock reaction. “Quarterly Journal of Engineering Geology”, 1964, pp. 7-24.
14.Gillot J.E.: Mechanism and kinetics of expansion in the alkali-carbonate rock reaction. “Canadian Journal of Earth Sciences”, Vol. 1, No. 2, 1964, 121-145.
15.Katayama T.: How to identify carbonate rock reactions in concrete. “Materials Characterization”, Vol.53. pp. 85-104. Proc. 9th Euroseminar on microscopy applied to building materials, Trondheim, Norway 2004.
16.Concrete Society: Non Structural Cracking, Slough, Concrete Society, 1992, Technical Report 22.
17.Wood J.G.M.: Improving guidance for engineering assessment and management of structures with AAR. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
18.Larbi J.A., Visser J.H.M.: Diagnosis of chemical attack of concrete structures: the role of microscopy. Proc. of the 7th Euroseminar on Microscopy Applied to Building Materials, Delft, The Netherlands, June 29-July 2, 1999, pp. 55-65.
19.Sims I.: The importance of petrography in the ASR assessment of aggregates and existing concretes. Proceedings of the 7th International Conference on Alkali-Aggregate Reaction in Concrete, Ottawa, Canada, Edited by P. Gratan-Bellew, 1987, pp. 358-367.
20.St. John D.A., Poole A.B., Sims I.: Concrete petrography, a handbook of investigative techniques. London, Edward Arnold Ltd., 1998, pp. 474.
21.CSA International: Guide to the Evaluation and Management of Concrete Structures Affected by Alkali- Aggregate Reaction. General Instruction No. 1, A864-00, February 2000, pp. 116.
22.CUR Recommendation: Inspection and assessment of concrete structures attacked or suspected to be attacked by ASR. (In Dutch), CUR Recommendation, 5e Draft Doc. No. 2002-13. CUR Committee C-106, 2002, pp. 25.
23.LCPC Techniques et méthodes Alcali-réaction du béton. Essai d’expansion résiduelle sur béton durci. Techniques et méthodes des LPC. Project de Methode d’essai LPC No. 44. Ministère de l’Équipement, du Logement, des Transports et du Tourisme. 1997, pp. 11.
24.Hunkeler F., Merz Ch., Kronenberg P.: Alkali-Aggregate Reaction (AAR). Fundamentals and measures for new and old structures. FEDRO Documentation 82013. Editor: Swiss Federal Roads Office, pp., 126, 2007, in German and French.
25.Juliani M.A.C., Becocci L., Carrazedo R.: Detection of Alkali-Aggregate Reaction in Guarulhos International Airport Aircraft Apron: Methodology. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008
26.Eriksen K., Jansson J., Geiker M.: Assessment of concrete bridge decks with ASR. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
27.Wood J.G.M., Grantham M.G., Wait S.: Tuckton Bridge, Bournemouth. An Investigation of Condition after 102 years. Proc. Concrete Platform 2007 QU Belfast. And Proc. Structural Faults Conf. 2008.
28.Tetsuya Katayama, Takeshi Oshiro, et al.: Late-Expansive ASR due to imported sand and local aggregates in Okinawa Island, Southwestern Japan, Abs. 86. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008
29.Fernandes I., Santos Silva A. et al.: Characterization of AAR in Fagilde Dam . Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
A czy mógłby Pan wskazać konkretne potencjalne korzyści i zagrożenia dla branży drogowej związane z obecnością firm ukraińskich w Polsce? Jan Styliński: W ostatnich kilku kwartałach w Polsce zarejestrowało się kilkanaście tysięcy podmiotów ukraińskich z kodem działalności związanym z budownictwem. Nie widać jednak do tej pory zwiększającej się k...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Podsumowanie Rozwój i popularyzacja technik georadarowych w branży drogowej nie jest dziełem przypadku. Stosowalność urządzeń GPR w drogownictwie jest szeroka i dotyczy niezwykle ważnych aspektów pozwalających na weryfikację wykonanych prac budowlanych, dobre rozpoznanie stanu istniejącego i przygotowanie właściwego rozwiązania projektu przebudowy czy też prowadzenie bieżącej diagnostyki nawierzchni i oceny warunków wodnych mających istotny związek z pracą nawierzchni pod ruchem kołowym. Prze...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Oznakowanie pionowe i sygnalizacja Następnym krokiem w projekcie tymczasowej organizacji ruchu jest uwzględnienie wyników programu sygnalizacyjnego i ocena wpływu kolejki na ograniczenia w ruchu na innych odcinkach. Wyznaczona długość kolejki narzuca nam odpowiednie ustawienie oznakowania pionowego informującego o sygnalizacji świetlnej i ograniczaniu prędkości. Nie można dopuścić do lokalizowania znaków (A-29 – uwaga, sygnały świetlne, B-33 – ograniczenia prędkości) w strefie zasięgu kolejki...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Wielkopolska W mijającym roku w woj. wielkopolskim prowadzono prace nad S10, S11 oraz rozbudową DK25. Ogłoszono dwa postępowania przetargowe na realizacje S11. Realizowano też budowę pięciu z ośmiu obwodnic. Kontynuowano prace związane poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez doświetlenia przejść dla pieszych. Skupiano się również na realizacji oraz przygotowaniu inwestycji. Dotyczyło to zarówno tras wpisanych do rządowego „Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.” (RPBDK), jak ...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...