Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
We wczesnych etapach powoli rozwijające się reakcje AAR powodują zwiększenia wymiarów wcześniej występujących w betonie pęknięć, które mogły być spowodowane innymi wymienionymi powyżej czynnikami, do rozmiarów 0,4 mm/m do 0,6 mm/m (tzw. swobodna ekspansja) – tab. 1.
W miarę dalszego rozwoju AAR pojawiają się z czasem charakterystyczne cechy pękania dla tego zjawiska, rozpoznawalne nie tylko w badaniach petrograficznych, ale również identyfikowane makroskopowo.
Zewnętrzne skutki uszkodzenia betonu spowodowane przez AAR
Uszkodzenia betonu spowodowane przez AAR mogą objawiać się na jego powierzchni zewnętrznej w kilku formach. Najczęściej przybierają postać:
- rozległych spękań, często w formie „mapy spękań” (ang. map cracking) w sytuacji, gdy element betonowy nie jest ograniczony sąsiednimi konstrukcjami lub przez wewnętrzne zbrojenie,
- spękań mających skłonności do rozwoju wzdłużnie równoległego do kierunku dominujących naprężeń, ponieważ pęknięcia poprzeczne są tłumione w miejscach, w których powstają naprężenia ściskające (na przykład obciążone osiowo kolumny),
- zmiennych rozszerzeń, powodujących względne ruchy, przemieszczenia i odkształcenia w różnej skali między częściami konstrukcji i/lub poza płaszczyzną przemieszczenia pęknięcia itp., wynikających ze zmiennego rozszerzania.
Notowane są również dodatkowe objawy uszkodzeń betonu, które wynikają najprawdopodobniej z określonej jakości kruszyw:
- pęknięcia w betonie są czasami wypełniane produktami reakcji (żele ASR, w przypadku ASR jako wysięki,
- przebarwienia powierzchni, szczególnie wzdłuż pęknięć,
- łuszczenie lub odpryskiwanie części powierzchni,
- odpryski powierzchniowe, często spowodowane przez reakcję grubszych cząstek kruszywa znajdujących się w pobliżu powierzchni betonu. Zjawisko to może być spowodowane również oddziaływaniem niskiej temperatury.
W ekstremalnych przypadkach z wolnymi ekspansjami powyżej 2,5 mm/m:
- rozwarstwienie rozwijające się w płaszczyźnie zbrojenia, które może osłabić połączenia zbrojenia płyt lub fundamentów,
- uszkodzenia stalowego zbrojenia.
Piśmiennictwo
1.CSA International. Guide to the Evaluation and Management of Concrete Structures Affected by Alkali-Aggregate Reaction. “General Instruction” No. 1, A864-00, February 2000, pp. 116.
2.CUR Recommendation 102: Inspection and assessment of concrete structures attacked or suspected to be attacked by ASR. pp. 25. Gouda 2005.
3.Institution of Structural Engineers: Structural effects of alkali-silica reaction. Technical guidance on the appraisal of existing structures. Report of an ISE task group. London, SETO Ltd., 1992. pp. 48.
4.Concrete Society Technical Report 30: Alkali-silica reaction, minimising the risk of damage to concrete. Guidance notes and model specification clauses. “Concrete Society”, 1999, pp. 44, 3rd edition.
5.BRE Digest 330: Alkali-silica reaction in concrete: 2004 edition ‒ four part set.
6.St. John D.A., Poole A.B., Sims I.: Concrete petrography, a handbook of investigative techniques. London, Edward Arnold Ltd., 1998, pp. 474.
7.LCPC: Manuel d’identification des réactions de dégradation interne du beton dans les ouvrages d’art. 1999, pp. 42.
8.LCPC: Aide a la gestion des ouvrages atteints de réaction de gonflement interne, Guide Technique. 2003, pp. 66.
9.C and CAA Report T47: Alkali Aggregate Reaction. Guidelines on Minimising the Risk of Damage to Concrete Structures in Australia. Joint Publication of Cement and Concrete Association of Australia and Standards Australia. SAA HB79-1996, pp. 31.
10.CSIRO Australia: General Guidelines for Minimising the Potential Risk of Deleterious Expansion in Concrete Structures due to Alkali-Silica Reaction. DBCE Technical Report TR 92-4.
11.Stanton T.E.: Expansion of concrete through reaction between cement and aggregate. “American Society of Civil Engineers, Proceedings”, Vol. 66, 1940, pp. 1781-1815.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...