Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
Reakcja alkalia – krzemionka (ASR)
Reakcja pomiędzy wodorotlenkiem metali alkalicznych pochodzącym z cementu portlandzkiego i/lub innego źródła i niektórymi skałami krzemionkowymi lub minerałami takimi jak: opal, czert, mikrokrystaliczny kwarc i kwaśne szkliwo wulkaniczne, szkło z recyklingu itp., znajdujące się w niektórych kruszywach. Mogą powodować powstawanie produktu.
Wodorotlenek wapnia
Uwodnione lub „gaszone” wapno otrzymane przez obróbkę wapna palonego wodą, Ca(OH)2. Portlandytem nazywa się również jeden z produktów uwodnienia krzemianów wapniowych (C2S i C3S) w cemencie portlandzkim.
Karbonatyzacja
Reakcja między dwutlenkiem węgla (CO2) z atmosfery i zaczynem cementowym z betonu lub zaprawy. W reakcji wodorotlenek wapnia jest przekształcony w węglan wapnia (CaCO3). W dłuższym okresie uwodniony żelowy krzemian wapniowy (CSH) może być również uwęglony.
Informacje ogólne
Diagnostyka uszkodzeń betonu w konstrukcjach wywołanych reakcją alkalia – kruszywa (AAR) często wymaga wyjaśnienia złożonych procesów z powodu podobieństwa zewnętrznego cech uszkodzeń, powodowanych przez inne czynniki, takie jak oddziaływanie np. mrozu. Aby dokonać rzetelnej analizy mającej na celu zidentyfikowanie, ocenę i ustalenia zakresu uszkodzeń, a także wykonania prognozy ich wpływu na strukturę betonu, konieczne jest dogłębne zrozumienie mechanizmów i procesów uszkodzeń wynikające z AAR. Efekty AAR muszą być uważane za część kompleksowych działań strukturalnych i „niestrukturalnych” prowadzących do pogorszenia jakości oraz do pękania i uszkodzenia betonu.
Podobnie jak wiele innych przyczyn uszkodzeń w betonie, diagnozy i prognozy uszkodzeń spowodowanych AAR opierają się w dużej mierze na osądzie i poziomie wiedzy eksperckiej zaangażowanego do tego celu personelu. Szeroka gama rodzajów kruszyw stosowanych w betonie na całym świecie, różna intensywność reaktywności i proporcje składników reaktywnych w stosowanych kruszywach i czynników, które wpływają na reakcję, utrudniają diagnozę. Często zdarza się, że eksperci nie zgadzają się co do diagnozy i prognozy uszkodzeń AAR w strukturach betonu.
Różnice w opiniach najczęściej wynikają z następujących przyczyn:
- szerokiego zakresu i często niejednoznaczności metod wykorzystywanych do identyfikacji i szacowania uszkodzeń,
- ograniczonej liczby wiarygodnych standardowych procedur lub metod do diagnozowania i prognozowania uszkodzeń,
- zmienności źródeł kruszywa i betonu, często niedokładnie i nieprawidłowo przebadanych, powodujących powstanie AAR,
- niezbyt częste zidentyfikowanie występowania AAR w betonach, co prowadzi do diagnozy, że reakcje AAR są problemem, nawet jeśli intensywność przebiegu tych reakcji nie jest wystarczająca do wywołania istotnych problemów destrukcyjnych w strukturze betonu.
Niniejszy artykuł przedstawia procedurę dot. diagnozy uszkodzeń AAR betonu w konstrukcjach. Wytyczne przedstawione w tym dokumencie opierają się na doświadczeniach, zaleceniach lub krajowych wytycznych kilku krajów na całym świecie, w których problem AAR jest dobrze zrozumiany i udokumentowany [1-10].
Reakcja alkalia – kruszywo
Definicja
Reakcja alkalia – kruszywo w betonie to grupa reakcji pomiędzy niektórymi rodzajami minerałów w kruszywach i alkalicznym roztworem porowym betonu. Alkalia w roztworze porowym pochodzą z hydratacji cementu, ale ich ilość może być zwiększona przez alkalia znajdujące się w niektórych kruszywach lub solach alkalicznych środowiska zewnętrznego [5]. Charakterystyczną konsekwencją AAR, przy obecności wystarczającej wilgotności, jest zmienne pęcznienie betonu. Może ono spowodować rozległe pękanie betonu, zwłaszcza jeśli nie zostały podjęte działania zapobiegające, prowadzące do różnych form uszkodzeń strukturalnych i problemów z jego trwałością.
Koszty utrzymania struktury betonowej zwykle rosną, a jej trwałość eksploatacyjna i okres użytkowania ulegają ograniczeniu. Od czasu udokumentowania pierwszego przypadku w stanie Kalifornia przez Stantona w 1940 r. [11] wiele innych przypadków udokumentowano na całym świecie w różnych strukturach betonu dotkniętych przez AAR. Obejmują one kilkaset głównych struktur, w tym: zapory, fundamenty, bloki podstacji elektrycznych, mosty, śluzy, parkingi, zbiorniki wodne, pomosty, wiadukty, budynki wielokondygnacyjne, oczyszczalnie ścieków oraz chodniki i konstrukcje autostrad.
Tradycyjnie wyróżnia się dwa rodzaje AAR:
- reakcja alkalia – krzemionka (ASR) i
- reakcja alkalia – węglany (ACR), występują rzadziej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Co wyróżnia UNIMOT Bitumen spośród innych producentów asfaltu? Marcin Opaliński: UNIMOT Bitumen to firma o nowej nazwie, ale z bogatym doświadczeniem w zakresie realizacji dostaw asfaltu dla branży budownictwa drogowego. Jej tradycja wywodzi się z Grupy Lotos, a korzenie sięgają 2004 r. Trzonem działalności UNIMOT Bitumen jest zespół wieloletnic...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
Proces pozyskiwania i przetwarzania informacji na potrzeby podejmowania decyzji wymaga odpowiedniej jakości. Ostatecznie to jednak człowiek podejmuje końcowe decyzje. Ich słuszność czy skuteczność zależy wprost od jakości posiadanych informacji. Obecnie zarządca stosuje własne procedury związane z oceną przydatności do użytkowania. Ministerstwo również przygotowało wytyczne oceny stanu technicznego. W dokumentach tych nie ma jednak jeszcze odwołania do normy PN-EN ISO/IEC 17020 [1]. Uwzględni...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
Cztery etapy procesu prawidłowego zagęszczania [2, 5]: Zagęszczanie wstępne wykonywane przez rozściełacz Zagęszczanie wstępne ma ważny wpływ na przebieg całego procesu. Prawidłowo przeprowadzone zagęszczanie wstępne umożliwia szybsze wprowadzenie ciężkich walców na obszar budowy, gdyż wały walca nie grzęzną w mieszance podczas dojazdu do rozściełacza. Dobór odpowiednich maszyn zagęszczających jest zależny od wielu czynników, takich jak: grubość wbudowywanej mieszanki, wydajność oraz szerokość...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
W moim rozumieniu spraw rekordzistą świata nadal pozostaje most norweski. Owo „pokonanie stali przez beton sprężony” znajduje też odzwierciedlenie w Polsce. U nas rekord należy od 2013 r. do mostu przez Wisłę koło Grudziądza, którego centralne przęsło ma rozpiętość 180 m, podczas gdy najdłuższe przęsła stalowe (ściślej – zespolone stalowo-betonowe, ale tradycyjnie już zaliczane do konstrukcji stalowych), mają rozpiętość 160 m i są to mosty przez Wisłę w Połańcu, 2014 r., oraz w Warszawie, im....
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
Opis problemu Na wstępie zaznacza się, że autorzy mają świadomość, że przedstawiane zagadnienie nie jest nowe: uzyskali spodziewany obraz zniszczenia, wartości sił itd. Pośrednim celem artykułu jest rozpowszechnienie wiedzy, tak aby polscy projektanci byli jasno przekonani, jak to działa i co projektują. Nadrzędnym celem jest poszerzenie zakresu rynku dla mostów zespolonych (poprzez wykorzystywanie nowych metod projektowania). Nowością jest przebadanie belek o tak dużych rozmiarach; dotychcza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu. Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności Nowy, spektakularn...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...