Czynnik ludzki podczas wdrażania nowych technologii i automatyzacji w przemyśle górniczym

Definicja automatyzacji oparta na czynnikach ludzkich zakłada istnienie pośrednich poziomów automatyzacji pomiędzy systemami ręcznymi i w pełni zautomatyzowanymi. Każdy poziom obejmuje różne scenariusze wyboru działań i podejmowania decyzji. Różnią się one zakresem – od najniższego, w którym operator ludzki musi podejmować wszystkie decyzje i wykonywać wszelkie działania, poprzez poziom podzielonej odpowiedzialności, na którym decyzje podejmowane są wspólnie przez komputer i operatora ludzkiego, aż do najwyższego poziomu, na którym komputer decyduje o wszystkim i ignoruje człowieka. Różnice między rolą człowieka i komputera zostały przedstawione przez Sheridana i Verplancka w 1978 r. pod nazwą Poziomy Automatyzacji (Levels of Automation, LOA) i opisane przez Endsleya i Kabera [5]. Ich wnioski zostały poszerzone przez Endsleya (1987), który uwzględnił wykorzystanie informacji o systemie w procesie podejmowania decyzji przez człowieka. Dalszego rozszerzenia definicji dokonali Endsley i Kaber (1999) – włączyli oni szeroki zakres zadań wymagających zdolności poznawczych i psychomotorycznych, które trzeba kontrolować w czasie rzeczywistym. Istotne jest to w wielu dziedzinach, takich jak: teleoperacja, lotnictwo i zaawansowana produkcja. Z każdym kolejnym LOA rola monitorującego operatora zwiększa się kosztem aktywnego zaangażowania w kontrolę systemu (rys. 1).

Rys. 1. Poziomy automatyzacji (wg Duff et al., 2007)

Przejście na automatyzację wprowadza różne rodzaje wymagań dla całego systemu, a zwłaszcza dla komponentu ludzkie...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.