Budowa obwodnicy Wałcza
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S10 rozpoczyna się ok. 1500 m przed granicą administracyjną Wałcza, natomiast kończy się za miejscowością Witankowo. Początek oraz koniec obwodnicy mają miejsce na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 10. Inwestycję oddano do użytku 19 grudnia 2020 r.
Kontrakt na budowę trasy zawarto w maju 2015 r. Po osiągnięciu ponad 80% zaawansowania robót GDDKiA Oddział w Szczecinie – zamawiający realizację – w październiku 2019 r. odstąpił od umowy z ówczesnym wykonawcą. Rozpoczęto inwentaryzację placu budowy i ogłoszono pierwszy przetarg na dokończenie robót. Dalszą realizację inwestycji podzielono na mniejsze przetargi według asortymentów pozostałych do wykonania prac. Zgodnie z nowymi ustaleniami firma PORR dokończy roboty na trasie głównej obwodnicy Wałcza, a firma Budimex dokończy budowę obiektów mostowych. Projekt obwodnicy wykonały dwa biura projektowe.
Odcinek obwodnicy od km 0+000 do km 3+920 zaprojektowany został przez Biuro Projektów KARO. Natomiast odcinek obwodnicy od km 3+920 do km 17+805 zaprojektowany został przez konsorcjum firm WBP Zabrze Sp. z o.o. i PxM – Projekt – Południe Sp. z o.o. Także w ramach nowych umów firma Pol-Dróg dokończyła roboty na węzłach Wałcz Wschód w ciągu drogi krajowej nr 22. A także Wałcz Północ w ciągu drogi wojewódzkiej nr 163 i Witankowo. Elementy BRD, w tym: bariery drogowe, oznakowanie poziome i pionowe oraz ogrodzenia drogi, wykonało konsorcjum firm GZD i Saferoad Grawil. Kwestiami zieleni przydrożnej zajęła się firma MGM Business z Wałcza. Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Budowa obwodnicy była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacy...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Łukasz Lendner
dyrektor GDDKiA Oddział w Szczecinie
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym, była to również jedna z większych miejscowości w województwie zachodniopomorskim bez obwodnicy. Przez miasto prowadziły dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz zajmował nawet godzinę. Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadziła główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy omijają Wałcz. Ponadto obecnie opracowywana jest dokumentacja dla obwodnicy Wałcza w ciągu DK22, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, także w przyszłości całość ruchu z dróg krajowych wyprowadzimy z Wałcza.Warto też wspomnieć, że obwodnica Wałcza będzie w przyszłości częścią całej drogi ekspresowej S10, która połączy Szczecin z Warszawą przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Będzie to również ważny szlak łączący wschód z zachodem i z planowanym do realizacji CPK. Na terenie województwa zachodniopomorskiego obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla całego przebiegu od Szczecina do początku obwodnicy Piły. W tym roku uzyskamy tę decyzję, a następnie uruchomimy przetargi na opracowanie koncepcji programowych wraz z badaniami podłoża. Także w kolejnych latach planowana jest kontynuacja budowy drogi ekspresowej S10.Marek Giera
Dyrektor Generalny GZD Sp. z o.o. sp. k.
Obwodnica Wałcza była kolejnym po Obwodnicy Częstochowy zadaniem realizowanym w podziale na kilku wykonawców w związku z zejściem wcześniejszego wykonawcy z budowy. Formuła ta stanowi pewien eksperyment, który został wdrożony w celu przyspieszenia terminu realizacji. Jak każde nowe rozwiązanie, również to przyniosło ze sobą dodatkowe ryzyko.Głównym problemem, z jakim spotkały się firmy wykonawcze, była organizacja prac różnych podmiotów, przede wszystkim na styku zakresów poszczególnych umów. Nie bez znaczenia był również krótki termin przygotowania postępowań i podział kontraktu na konkretne branże, co zdecydowanie utrudniło jasny podział prac. Dodatkowo realizacje utrudniał brak ciągłości w przekazywaniu informacji pomiędzy byłym wykonawcą a obecnymi wykonawcami.W sumie całe przedsięwzięcie było ogromnym wyzwaniem zarówno dla inwestora, jak i wykonawców. Wiele prac wymagało koordynacji w terminowym przekazywaniu frontów robót, tak aby kolejne firmy mogły kontynuować swoje prace i zakończyć je w terminie. W tym miejscu szczególne pochwały należą się pracownikom GDDKiA za ich ogromne zaangażowanie w projekt, na każdym szczeblu oddziału.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”