Belki hybrydowe w mostach – definicja i koncepcja projektowania

Wzór Z = I/S

Ponieważ wzór Z = I/S nie był znany ani autorowi, ani prof. Lorencowi (chyba po prostu nie nauczono ich tego wzoru na studiach, a w inżynierii można było się dobrze obejść bez niego), podjęto dyskusje z inżynierami za granicą, w tym z Karlem-Eugenem Kurrerem, autorem [5], w której to pozycji wspomniana zależność również się nie pojawia. Rozmowy doprowadziły do konkluzji, że wzór jest znany, pojawia się między innymi w starych niemieckich tablicach przekrojów, a najprawdopodobniej jego autorem jest Maillart [6] (zależność tę musiał wykorzystać, tworząc koncepcję środka ścinania i nawet jeżeli nie podaje wprost, że to chodzi o ramię sił, to zakłada się tu jego autorstwo [4] na obecnym stanie wiedzy).

Stwierdza się, że wzór (a w zasadzie mechanizm, który za tym wzorem stoi) po prostu nie był potrzebny. Jeżeli nie projektowano przekrojów, w których należało uwzględnić rozdział siły poprzecznej na element stalowy i betonowy inaczej aniżeli wg EN 1994-2 p. 6.3.4 (2). Gdy takie przekroje się pojawiły (most Wierna Rzeka) to pojawiła się potrzeba zrozumienia zjawiska i podania zasad projektowania. A za przesłankę ku stwierdzeniu, że zagadnienie nie jest oczywiste i trywialne niech posłuży fakt, że pierwszy most kolejowy w Simmerbach zaprojektowany przez SSF projektowano konserwatywnie. Przyjmując jako ramię sił odległość między osiami łączników zespalających. Ponadto z doświadczenia autora, że zależność Z = I/S nie jest znana większości doświadczonych inżynierów (bo po prostu nie była im potrzebna!).

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.