Wykonywanie nawierzchni betonowych w świetle kar za nieprawidłowe położenie dybli i kotew

W tab. 2 przedstawiono minimalne i maksymalne potrącenia za położenie jednego dybla w nawierzchni betonowej oszacowane zgodnie z [1].

Powyższe dane obrazują, jak surowe są kary za położenie jednego dybla w nawierzchni betonowej. Zakładając, że tylko jeden parametr dałby wynik z grupy z potrąceniami. To wielkość potrąceń waha się od 0,2% do nawet 18,6% kosztu wykonania dwóch kolejnych płyt dla jednego dybla. Jednak, gdyby położenie wszystkich dybli znajdujących się w jednej dylatacji dało rezultat z grupy z potrąceniami tylko dla jednego parametru. Wtedy kara wynosiłaby już od 1,8% do 167,1%. Z kolei dla wszystkich parametrów i wszystkich dybli w dylatacji przedział ten wynosiłby od 20,95% do 559,3%. Jeżeli kary za położenie dybli w skrajnym przypadku przekraczają wartość wykonanych robót. A jest to jeden z wielu parametrów ocenianych dla nawierzchni betonowych (równość podłużna, poprzeczna, makrotekstura, grubość itp.), to skala ryzyka ponoszonego przez firmy wykonawcze jest na tyle duża, że może skutecznie zatrzymać rozwój tej technologii w kraju.

Dyble nie do odbioru

Niewłaściwe położenie dybli w nawierzchni betonowej staje się istotnym problemem w przypadku zakwalifikowania ich parametrów w grupie nie do odbioru. Zgodnie z przyjętą przez GDDKiA polityką, istnieją trzy sposoby procedowania takich przypadków:

  • Wydłużenie gwarancji na nawierzchnię betonową o dodatkowe 20 lat. Standardowa gwarancja na trwających kontraktach wynosi 10 lat. Wynika stąd, że firmy wykonawcze miałyby gwarantować utrzymanie wszelkich parametrów funkcjonalno-użytkowych jezdni oraz naprawę pojawiających się wad w okresie, dla którego zgodnie z [3] ustala się żywotność konstrukcji sztywnych. Warto wspomnieć, że położeni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.