Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej

Pełnoskalowe badania niszczące belki zespolonej

Na wstępie rozdziału zaznacza się, że celem (na tym etapie) jest naświetlenie tematu, tj. przedstawia się, jakie badanie zostało zrealizowane (latem 2022 r.) i podaje ogólne wyniki, natomiast zasadnicza prezentacja  wyników jest planowana podczas konferencji Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) 2023 (tj. w listopadzie 2023 r.) ze względu na obszerny charakter badań i potrzebę szczegółowej analizy wyników – na tym etapie opracowany został odpowiedni raport [4], który jest dopiero podstawą publikacji.

Zaprojektowano belkę o przekroju poprzecznym jak na rys. 2. Kształtownik stalowy to belka HL1100 (odpowiadająca w przybliżeniu HL1100A) i „typowa płyta mostowa”. Zastosowano zespolenie pełne (w rozumieniu koncepcji projektowej Eurokodu 4).

Na rys. 6 w prosty sposób zilustrowano, na czym polega „zysk” w stosunku do projektowania sprężystego (a w zasadzie jedna z jego części, bo osobna sprawa to fazowanie konstrukcji będące podstawą budowy mostów zespolonych).

Na tym etapie publikacji wyników pominięto zupełnie aspekt liczbowy i projektowy, a przedstawiono jedynie sam szkic badania i zasadnicze wnioski (komplet wyników będzie przedstawiony na WDM). Badano „dwie belki na boku” w koncepcji sprawdzonej i stosowanej już przez autorów do innych (niepublikowanych) badań niszczących belek mostowych; w ten sposób uzyskuje się zniszczenie jednej z belek oraz obraz poprzedzający zniszczenie (i oddolne określenie nośności) dla drugiej z belek. Na fot. 3-6 pokazano ogólnie przebieg badania i zniszczenie belki.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.