Technika odśnieżania dróg

Podczas prowadzenia akcji właściwej najlepiej jest odśnieżać drogę w jednym kierunku zespołem dwóch pługów patrolowych, które jednocześnie odśnieżają drogę na szerokości praktycznie 4,0-4,5 m.

Na rys. 1. pokazano schemat pracy zespołu pługów na drodze o szerokości 7,0 m i poboczach 2 × 2,5 m. Zespół w składzie dwóch pługów patrolowych porusza się w odległości wzajemnej około 50-100 m (tak aby zachowana była łączność wzrokowa), odśnieżając pas ruchu, po którym się poruszają, oraz część lewego pasa i prawego pobocza. Usunięty śnieg jest odkładany na pobocze [2, 3].

Jeżeli pługi wyposażone są w szczotki, o ile śnieg nie jest przymarznięty do jezdni, pozostawiają za sobą nawierzchnię „czarną”, bezpieczną dla ruchu drogowego. W przypadku zalegania pod świeżym śniegiem zbitej ujeżdżonej warstwy działanie szczotek nie jest w pełni skuteczne i należy stosować urządzenia do zrywania tak zwanego naboju śnieżnego.

Wtórne powstawanie śliskości (świeży opad drobnego śniegu, gołoledź) usuwa się następnie już w ramach akcji zwalczania śliskości.

Skuteczność akcji patrolowej, a więc utrzymywanie stałej przejezdności na odśnieżanych drogach, wymaga odpowiedniej liczby pługów patrolowych [1, 2].

Istnieją dwa różne poglądy na liczbę pługów potrzebnych do prowadzenia akcji patrolowej. Zdaniem zwolenników pierwszego poglądu cechą charakterystyczną patrolowego zabezpieczenia dróg jest to, że liczba pługów nie zależy od regionu kraju lub strefy, do której dany region został zaliczony. Ma to wynikać z tego, że silna nawałnica śnieżna może wystąpić zarówno w strefie I, jak i w II oraz dalszych. To samo ma dotyczyć czasu jej trwania. Wynikiem tego poglądu jest stwierdzenie, że liczba sprzętu patroloweg...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.