S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odc.: od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła)
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku o długości 16,999 km. Stanowi on fragment drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa). Zlokalizowany jest na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego, na terenie gmin Czerwin, Śniadowo i Łomża.
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Ma ona na celu wytworzenie sprawnego połączenia drogowego w I Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, mającym za zadanie połączenie krajów Europy Zachodniej przez Polskę z krajami bałtyckimi. Takie połączenie usprawni wymianę handlową pomiędzy krajami leżącymi na szlaku korytarza, a w sposób pośredni również z innymi krajami członkowskimi, przez terytorium których przebiegają pozostałe korytarze transportowe. Zamawiającym jest Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku, a wykonawcą POLAQUA Spółka z o.o., która podpisała umowę na prace projektowe z firmą IVIA S.A. Inżynierem kontraktu została firma Lafrentz Polska Spółka z o.o. Inwestycja jest współfinasowana przez Unię Europejską. Całkowita wartość projektu to blisko 309 219 335,66 PLN netto.
Opis realizacji
W ramach budowy S61 Śniadowo − Łomża Południe powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym w każdym kierunku. Nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, co wydłuży trwałość obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasy. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka − Łomża oraz powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) − Chomentowo Wschód (MOP kategorii II) i Chomentowo Zachód (MOP kategorii III).
Cel inwestycji
Realizacja ma na celu odciążenie odcinka istniejącej drogi krajowej nr 61 oraz drogi wojewódzkiej nr 677 poprzez przejęcie ruchu tranzytowego, a tym samym zmniejszenie jej uciążliwego oddziaływania oraz ograniczenie liczby wypadków drogowych. Ponadto odcinek ten przyczyni się do wytworzenia połączenia drogowego, które będzie istotnym szlakiem tranzytowym w kraju, łączącym centralną Polskę z regionami północno-wschodnimi, o niebagatelnym znaczeniu gospodarczym dla lokalnych ośrodków znajdujących się na śladzie przedmiotowej inwestycji. Inwestycja przyczyni się do zintensyfikowania rozwoju sieci usługowej o charakterze transportowo-spedycyjno-logistycznym (centra logistyczne, terminale) oraz do zwiększenia mobilności mieszkańców, rozwoju rożnych form turystyki. Wpłynie również na poprawę dostępności transportowej terenu, generujące zwiększenie inwestycji gospodarczych na tym obszarze i zapewniające spójność gospodarczą i terytorialną makroregionu.
Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA oddział w Białymstoku
fot.: GDDKiA oddział w Białymstoku
Komentarz firmy
Lafrentz Polska, pełniąc funkcję Konsultanta na tym Kontrakcie, prowadzi rzetelny nadzór nad jego realizacją, zarówno w okresie projektowania, jak i w czasie robót budowlanych. Dysponujemy doświadczonym zespołem inżynierów, specjalizujących się we wszystkich branżach: drogowej, mostowej, energetycznej, hydrotechnicznej oraz teletechnicznej. Swoją wiedzą wspieramy Generalnego Wykonawcę, którego zadaniem jest wybudowanie 17 km drogi ekspresowej S61, jednego węzła, dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych, a także 10 wiaduktów, trzech mostów i czterech przejść dla zwierząt. W okresie projektowania do naszych obowiązków należało: weryfikowanie oraz koordynowanie przebiegu prac projektowych, nadzorowanie prac w zakresie ochrony środowiska i badań archeologicznych. Przebadane w ramach Kontraktu stanowiska archeologiczne są datowane od neolitu poprzez okres wpływów rzymskich oraz średniowiecze po czasy nowożytne. Na szczególną uwagę zasługuje stanowisko nr 1 w miejscowości Szabły Młode gmina Śniadowo. Na powyższym obszarze odkryto ciałopalne cmentarzysko kultury przeworskiej sprzed około 2000 lat. Podczas eksploracji grobów archeolodzy odkryli zabytki z tamtej epoki w postaci rytualnie uszkodzonych i spalonych na stosie razem ze zmarłym fragmentów broni, takich jak miecze, umby czy ostrogi. Odnaleziono również ozdoby stroju oraz liczne fragmenty ceramiki.
Od uzyskania decyzji ZRID 12.08.2019 r. rozpoczął się etap realizacji robót, podczas którego prowadzimy nadzór nad pracami drogowymi, mostowymi oraz branżowymi. Jednym z podstawowych zadań Konsultanta jest sprawowanie nadzoru nad jakością wykonanych prac. Odbywa się to z udziałem laboratorium WT LD GDDKiA oddział Białystok, do którego zlecamy wykonanie badań kontrolnych, które mają na celu potwierdzenie uzyskanych wyników przez Wykonawcę. Regularne inspekcje na placu budowy pozwalają nam ocenić postęp robót oraz ich jakość. Poza tym jesteśmy zobowiązani do zatwierdzania materiałów, recept i wszystkich innych Dokumentów Wykonawcy, które są niezbędne do realizacji Kontraktu. Prowadzimy również w pełnym zakresie dokumentację kontraktową, rozliczenia oraz wspieramy we wszystkich sprawach Zamawiającego, łącznie z rozpatrywaniem ewentualnych roszczeń. Realizacja robót jest prowadzona zgodnie z obowiązującym Programem. Dzięki zaangażowaniu Zamawiającego, Nadzoru i Wykonawcy oraz dobrej współpracy wszystkich stron procesu inwestycyjnego odcinek Śniadowo − Łomża uzyskał jako jeden z pierwszych decyzję ZRID, co pozwoliło na bezzwłoczne rozpoczęcie realizacji robót. Stan zaawansowania prac na koniec 2019 r. jest zadowalający. Mimo że obecnie jesteśmy w okresie przerwy zimowej, która trwa od 15 grudnia do 15 marca, Wykonawca realizuje roboty w zakresie, na który pozwalają warunki atmosferyczne. Postęp prac napawa optymizmem i już w niedługiej przyszłości będziemy mogli korzystać z nowo wybudowanej drogi S61, której zadaniem jest połączenie krajów Europy Zachodniej z krajami bałtyckimi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
PGE Ekoserwis stawia na nowoczesne rozwiązania
PGE Ekoserwis uruchamia nowy łatwo przestawny węzeł betoniarski, który może wytworzyć nawet 200 ton produktu na godzinę. Instalacja ta na bazie ubocznych produktów spalania i wydobycia będzie przygotowywać materiały, które posłużą między innymi w inżynierii drogowej, w rekultywacjach, makroniwelacjach czy też podczas likwidacji wyłączonych z eksploatacji szybów. Jej zaletami są mobilność oraz wysoka precyzja dozowania składników. Nowoczesne oprogramowanie sprawia, że produkty końcowe, czyli m...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...