Ryzyko fazy inwestycyjnej projektu górniczego a metoda DCF

W przypadku nakładów inwestycyjnych skupionych w pierwszym (często nazywanym „zerowym” i jako takim odzwierciedlanym) roku realizacji projektu i przy założeniu dysponowania w miarę precyzyjnym szacunkiem nakładów, podejście to można uznać za słuszne. Jeśli jednak założenia te nie są spełnione, pojawia się bardzo poważny problem metodologiczny o dwojakim charakterze [8]:

a) stopa ryzyka zawarta w stopie dyskonta została określona na podstawie czynników o charakterze operacyjnym,
b) mechanizm działania stopy dyskonta powoduje skutek sprzeczny z elementarną logiką, ponieważ im jest ona wyższa, tym wartość zaktualizowana dyskontowanego przepływu jest niższa, a w przypadku nakładów inwestycyjnych dyskontowane są wydatki wpływające negatywnie na NPV, to im wyższa będzie stopa ryzyka obciążającego te nakłady, tym niższa będzie ich ujemna wartość i tym wyższe będzie NPV, a więc wartość złoża.

Studium przypadku

Wpływ stosowania tej samej stopy dyskonta dla przepływów operacyjnych i inwestycyjnych zilustrowano na podstawie oceny opłacalności zagospodarowania złoża kruszyw. Poniżej pokazano wyniki standardowej analizy przeprowadzonej metodą DCF, opartej na syntezie kilku prawdziwych inwestycji, ale zawierającej fikcyjne dane. Analizy dokonywano w roku „zerowym”, w którym poniesiono nakłady na udokumentowanie złoża, pozyskanie koncesji, przygotowania projektu zagospodarowania złoża i planu ruchu zakładu górniczego, a także na wykonanie samej analizy opłacalności. Następnie założono 3-letni cykl inwestycyjny, z tym że w ostatnim jego roku przewidziano równolegle rozpoczęcie wydobycia. Aktualizacji dokonano, stosując jednolitą stopę dyskonta, wynoszącą 12% i będącą sumą stopy wolnej od ryzyka równej 2% i stopy ryzyka równej 10%...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.