Rozbudowa DK81 od węzła autostrady A4 z DK86 do rozbudowywanego węzła DK81 z DK86
Inwestycja polega na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK86), odcinka ul. 73. Pułku Piechoty (DK81), starego przebiegu ul. 73. Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK86 (ul. Pszczyńska) z DK81 (ul. 73. Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.
Zamawiającym inwestycję jest Urząd Miasta Katowice. Prace wykonawcze prowadzi konsorcjum firm, którego liderem jest spółka NDI. Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł. Z czego 210 mln zł dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac szacuje się na koniec 2021 r. Wykonawca, przystępując w 2019 r. do realizacji przebudowy DK86 w Katowicach, będącej jedną z najbardziej obciążonych dróg w aglomeracji śląskiej, otrzymał dokumentację projektową opracowaną w 2015 r. Biorąc pod uwagę czas, jaki minął od powstania projektu, jak również czas realizacji inwestycji przewidziany na lata 2019-2021, a następnie 20-letni okres eksploatacji zgodnie z założeniami funkcjonalno-użytkowymi inwestycji, wykonawca zlecił opracowanie ponownego wyznaczenia kategorii ruchu dla projektowanego układu dróg krajowych DK81/DK86. Wzięto pod uwagę Kompleksowe Badania Ruchu dla Katowic, jak również wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu GDDKiA w 2015 r.
Zwiększenie trwałości zmęczeniowej
W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji warstw kruszywa georusztami trójosiowymi oraz asfaltów wysokomodyfikowanych typu HiMA. Dzięki stabilizacji kruszywa niezwiązanego rusztami zwiększono jego moduł sprężystości. Ponadto zastosowanie w konstrukcji dwuwarstwowego geomateraca z georusztów i kruszywa pozwo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Owsiany
dyrektor projektu NDIW ramach inwestycji podjęliśmy współpracę z Urzędem Miasta Katowice w bardzo szerokim zakresie. Dostarczyliśmy zamienną i dodatkową dokumentację projektową, jednocześnie zoptymalizowaliśmy rozwiązania projektowe dla przebudowy sieci wodociągowej magistralnej, sieci gazowych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Termin realizacji robót budowlanych został aneksowany (z przyczyn nieleżących po naszej stronie). Inwestycja stanowi dla nas wyzwanie głównie dlatego, że konieczne jest utrzymanie przejezdności wszystkich dróg objętych przebudową. Musieliśmy etapować prace, oddawać nowe odcinki do użytkowania, by umożliwić roboty na kolejnych. W pierwszym etapie przebudowy DK86 istniejąca jezdnia zachodnia musiała zostać rozebrana, aby umożliwić budowę jezdni zachodniej głównej i zachodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b i tunelem W1. Ruch dwukierunkowy odbywa się po jednej jezdni w układzie 1+1. W drugim etapie ruch samochodowy zostanie przeniesiony na nową jezdnię zachodnią główną i nową zachodnią zbiorczą, aby umożliwić rozbiórkę istniejącej jezdni wschodniej, a następnie budowę nowej wschodniej głównej i wschodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b. Tak więc na trasie głównej DK86 będziemy dwukrotnie wykonywać komplet robót drogowych i mostowych (od rozbiórek po wykonanie nowych nasypów i nawierzchni oraz obiektów mostowych). Poza tym etapowanie robót wymaga wielu zmian czasowej organizacji ruchu, uzgodnień z Urzędem Miasta Katowice i zarządcami ruchu. Dodatkową trudność stanowi fakt, że istniejąca DK86 przebiega po wysokim nasypie i po wiaduktach przebiegających nad liniami kolejowymi PKP PLK. Nowy, rozbudowany do czterech jezdni układ drogowy też jest zaprojektowany na wysokich nasypach i wiaduktach. Warto dodać, że w ramach inwestycji realizujemy też budowę czterech nowych wiaduktów: W2, W3, W6 i W7, oraz części układu drogowego DK86 i łącznicy A na zamkniętym terenie kolejowym, czasowo przekazanym przez PKP PLK.
Tomasz Kulczycki
regionalny inżynier Tensar PolskaJako zespół Tensar Polska mamy dużo satysfakcji z naszego wkładu w realizację tak ważnej dla rozwoju miasta i regionu śląskiego inwestycji. Było to możliwe dzięki partnerskiej współpracy z generalnym wykonawcą już na wczesnym etapie realizacji inwestycji. Współpraca pozwoliła na wykorzystanie doświadczenia naszego zespołu projektowego oraz na zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań, dostarczanych przez naszą firmę. Jednym z zadań było dostosowanie konstrukcji nawierzchni drogowej do nowej prognozy ruchu. Podniesienie kategorii ruchu z KR6 do KR7 wynika ze wzrostu natężenia ruchu w okresie pomiędzy wykonaniem projektu a rozpoczęciem budowy, a także z podwyższonych współczynników przeliczeniowych pojazdów ciężkich na osie obliczeniowe wprowadzonych przez KTKNPiP z 2014 r. W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji podbudowy zasadniczej georusztem trójosiowym. Dzięki temu wzrastają parametry stabilizowanej warstwy, co przekłada się na znaczący wzrost trwałości całej konstrukcji. Mieliśmy również okazję rozwiązać na nowo szereg innych aspektów projektowych. Ze względu na złożone warunki gruntowo-wodne zastosowano wzmocnienia słabonośnego podłoża z wykorzystaniem warstw kruszywa stabilizowanych georusztem trójosiowym. Dzięki tym zabiegom, oprócz uzyskania wymaganej nośności, uzyskano dodatkowe korzyści, tzn.: zabezpieczenie nawierzchni przed skutkami szkód górniczych, uciąglenie konstrukcji oraz zapewnienie jej równomiernego podparcia. Aspekt równomiernego podparcia był istotny ze względu na posadowienie konstrukcji na istniejącym i poszerzanym nasypie. W celu zapewnienia stateczności skarp wysokich nasypów zastosowano wzmocnienie w postaci georusztów jednokierunkowych Tensar RE. Jako zabezpieczenie przeciwerozyjne zastosowano biodegradowalną matę Tensar SC150, która pozwoliła na zredukowanie grubości humusu, a docelowo zabezpieczy skarpę przed erozją w okresie wegetacji roślinności.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...