Rozbudowa DK81 od węzła autostrady A4 z DK86 do rozbudowywanego węzła DK81 z DK86
Inwestycja polega na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK86), odcinka ul. 73. Pułku Piechoty (DK81), starego przebiegu ul. 73. Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK86 (ul. Pszczyńska) z DK81 (ul. 73. Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.
Zamawiającym inwestycję jest Urząd Miasta Katowice. Prace wykonawcze prowadzi konsorcjum firm, którego liderem jest spółka NDI. Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł. Z czego 210 mln zł dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac szacuje się na koniec 2021 r. Wykonawca, przystępując w 2019 r. do realizacji przebudowy DK86 w Katowicach, będącej jedną z najbardziej obciążonych dróg w aglomeracji śląskiej, otrzymał dokumentację projektową opracowaną w 2015 r. Biorąc pod uwagę czas, jaki minął od powstania projektu, jak również czas realizacji inwestycji przewidziany na lata 2019-2021, a następnie 20-letni okres eksploatacji zgodnie z założeniami funkcjonalno-użytkowymi inwestycji, wykonawca zlecił opracowanie ponownego wyznaczenia kategorii ruchu dla projektowanego układu dróg krajowych DK81/DK86. Wzięto pod uwagę Kompleksowe Badania Ruchu dla Katowic, jak również wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu GDDKiA w 2015 r.
Zwiększenie trwałości zmęczeniowej
W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji warstw kruszywa georusztami trójosiowymi oraz asfaltów wysokomodyfikowanych typu HiMA. Dzięki stabilizacji kruszywa niezwiązanego rusztami zwiększono jego moduł sprężystości. Ponadto zastosowanie w konstrukcji dwuwarstwowego geomateraca z georusztów i kruszywa pozwo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Owsiany
dyrektor projektu NDIW ramach inwestycji podjęliśmy współpracę z Urzędem Miasta Katowice w bardzo szerokim zakresie. Dostarczyliśmy zamienną i dodatkową dokumentację projektową, jednocześnie zoptymalizowaliśmy rozwiązania projektowe dla przebudowy sieci wodociągowej magistralnej, sieci gazowych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Termin realizacji robót budowlanych został aneksowany (z przyczyn nieleżących po naszej stronie). Inwestycja stanowi dla nas wyzwanie głównie dlatego, że konieczne jest utrzymanie przejezdności wszystkich dróg objętych przebudową. Musieliśmy etapować prace, oddawać nowe odcinki do użytkowania, by umożliwić roboty na kolejnych. W pierwszym etapie przebudowy DK86 istniejąca jezdnia zachodnia musiała zostać rozebrana, aby umożliwić budowę jezdni zachodniej głównej i zachodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b i tunelem W1. Ruch dwukierunkowy odbywa się po jednej jezdni w układzie 1+1. W drugim etapie ruch samochodowy zostanie przeniesiony na nową jezdnię zachodnią główną i nową zachodnią zbiorczą, aby umożliwić rozbiórkę istniejącej jezdni wschodniej, a następnie budowę nowej wschodniej głównej i wschodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b. Tak więc na trasie głównej DK86 będziemy dwukrotnie wykonywać komplet robót drogowych i mostowych (od rozbiórek po wykonanie nowych nasypów i nawierzchni oraz obiektów mostowych). Poza tym etapowanie robót wymaga wielu zmian czasowej organizacji ruchu, uzgodnień z Urzędem Miasta Katowice i zarządcami ruchu. Dodatkową trudność stanowi fakt, że istniejąca DK86 przebiega po wysokim nasypie i po wiaduktach przebiegających nad liniami kolejowymi PKP PLK. Nowy, rozbudowany do czterech jezdni układ drogowy też jest zaprojektowany na wysokich nasypach i wiaduktach. Warto dodać, że w ramach inwestycji realizujemy też budowę czterech nowych wiaduktów: W2, W3, W6 i W7, oraz części układu drogowego DK86 i łącznicy A na zamkniętym terenie kolejowym, czasowo przekazanym przez PKP PLK.
Tomasz Kulczycki
regionalny inżynier Tensar PolskaJako zespół Tensar Polska mamy dużo satysfakcji z naszego wkładu w realizację tak ważnej dla rozwoju miasta i regionu śląskiego inwestycji. Było to możliwe dzięki partnerskiej współpracy z generalnym wykonawcą już na wczesnym etapie realizacji inwestycji. Współpraca pozwoliła na wykorzystanie doświadczenia naszego zespołu projektowego oraz na zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań, dostarczanych przez naszą firmę. Jednym z zadań było dostosowanie konstrukcji nawierzchni drogowej do nowej prognozy ruchu. Podniesienie kategorii ruchu z KR6 do KR7 wynika ze wzrostu natężenia ruchu w okresie pomiędzy wykonaniem projektu a rozpoczęciem budowy, a także z podwyższonych współczynników przeliczeniowych pojazdów ciężkich na osie obliczeniowe wprowadzonych przez KTKNPiP z 2014 r. W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji podbudowy zasadniczej georusztem trójosiowym. Dzięki temu wzrastają parametry stabilizowanej warstwy, co przekłada się na znaczący wzrost trwałości całej konstrukcji. Mieliśmy również okazję rozwiązać na nowo szereg innych aspektów projektowych. Ze względu na złożone warunki gruntowo-wodne zastosowano wzmocnienia słabonośnego podłoża z wykorzystaniem warstw kruszywa stabilizowanych georusztem trójosiowym. Dzięki tym zabiegom, oprócz uzyskania wymaganej nośności, uzyskano dodatkowe korzyści, tzn.: zabezpieczenie nawierzchni przed skutkami szkód górniczych, uciąglenie konstrukcji oraz zapewnienie jej równomiernego podparcia. Aspekt równomiernego podparcia był istotny ze względu na posadowienie konstrukcji na istniejącym i poszerzanym nasypie. W celu zapewnienia stateczności skarp wysokich nasypów zastosowano wzmocnienie w postaci georusztów jednokierunkowych Tensar RE. Jako zabezpieczenie przeciwerozyjne zastosowano biodegradowalną matę Tensar SC150, która pozwoliła na zredukowanie grubości humusu, a docelowo zabezpieczy skarpę przed erozją w okresie wegetacji roślinności.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
PGE Ekoserwis stawia na nowoczesne rozwiązania
PGE Ekoserwis uruchamia nowy łatwo przestawny węzeł betoniarski, który może wytworzyć nawet 200 ton produktu na godzinę. Instalacja ta na bazie ubocznych produktów spalania i wydobycia będzie przygotowywać materiały, które posłużą między innymi w inżynierii drogowej, w rekultywacjach, makroniwelacjach czy też podczas likwidacji wyłączonych z eksploatacji szybów. Jej zaletami są mobilność oraz wysoka precyzja dozowania składników. Nowoczesne oprogramowanie sprawia, że produkty końcowe, czyli m...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...