Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Piśmiennictwo
- Czarnecki L., Kurdowski W.: Tendencje kształtujące przyszłość betonu. „Budownictwa, Technologia, Architektura”, 1/2007, s. 50-55.
- Radomski W.: Betony niekonwencjonalne w budownictwie mostowym – praktyczne aspekty stosowania. „Inżynieria i Budownictwo”, 10/2014, s. 566-570.
- Mallier Y.: The French Approach to Using HPC. „Concrete International”, July 1991, pp. 28-32.
- Furtak K.: Mosty zespolone. Warszawa – Kraków 1999, s. 399.
- Radomski W.: Kierunki rozwojowe mostownictwa – Świat i Polska. „Wrocławska Seria Wydawnicza Inżynierii Mostowej”, t. 12, Wrocław 2019, s. 188.
- Ingebrigsten T.: Stolma Bridge Norway. „Structural Engineering International”, 2/1999, pp. 100-102.
- Arch 2016 – Arch Bridges in Culture, 8th International Conference on Arch Bridges, Editors: J. Biliszczuk, J. Bień, P. Hawryszków, T. Kamiński, Wrocław, Poland, October 5-7, Wrocław 2016, pp. 669.
- Chen B. et al.: Development and application of concrete arch bridges in China. „Journal of Asian Concrete Federation”, Vol. 3, 1/ 2017, pp. 12-19.
- Biliszczuk J.: Mosty podwieszone – Projektowanie i realizacja. Warszawa 2005, s. 525.
- Hansvold C.: The Skarnsundet Bridge. Proceedings of the FIP XIIth International Congress, Washington. May 29 – June 2 1994, Precast and Prestressed Bridges, F93-F97.
- Radomski W.: Betony niekonwencjonalne w mostownictwie. Konferencja Dni Betonu – Tradycja i Nowoczesność, Szczyrk 8-10 października 2002, Kraków 2002, s. 831-850.
- Biliszczuk J., Szymczyk O.: Porównanie dwóch największych mostów podwieszonych zbudowanych w Europie w latach 2008 -2011. „Drogownictwo”, 3/2012, s. 82-88.
- Trochymiak W.: Mosty betonowe z naprężonymi cięgnami – ewolucja form konstrukcyjnych. „Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej – Budownictwo”, z. 154/2012, s. 354.
- Trochymiak W.: Mosty typu extradosed – przegląd dokonań. „Inżynieria i Budownictwo”, 10/2014, s. 548-557.
- Kisała D.: Niekonwencjonalne mosty podwieszone i extradosed. „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne”, 4/2015, s. 20-24.
- Janiczek D. i in.: Realizacja mostu extradosed o największej w Europie rozpiętości przęsłowej – dobór i badania betonu. X Konferencja Dni Betonu, Wisła, 8-10 października 2018, „Monografie Technologii Betonu”, t. I. Kraków 2008, s. 331-343.
- Zawiła P., Dargacz P., Knopik P.: Technologia budowy mostu przez Wisłę koło Kwidzyna i estakad dojazdowych. „Inżynieria i Budownictwo”, 10/2014, s. 571-578.
- Biliszczuk J. et al.: Mosty wstęgowe. „Wrocławska Seria Wydawnicza Inżynierii Mostowej”, t. 9, Wrocław 2016, s. 134.
- Markocki B., Rogowski R.: Most wstęgowy z betonu sprężonego w Lubniu. „Mosty”, 2/2013, s. 26-31.
- Barcik et al.: Wstęgowa kładka dla pieszych przez Jezioro Bystrzyckie w Zagórzu Śląskim. „Mosty”, 6/2019, s. 25-29.
- Jawański W.: Beton samozagęszczalny, Konferencja „Dni Betonu – Tradycja i nowoczesność”, Szczyrk, 8-10 października 2002, Kraków, s. 7-35.
- Kaszyńska M.: Beton samozagęszczalny – rozwój technologii i wyniki badań. Konferencja „Dni Betonu – Tradycja i nowoczesność”, Szczyrk, 11-13 października 2004, Kraków, s. 95-110.
- Radomski W.: Pierwsze w Polsce zastosowanie betonu samozagęszczonego w konstrukcji mostu. „Inżynieria i Budownictwo”, 2/2003, s. 103-107.
- Wiliński D., Szołucha Ł., Łukowski P.: O uwarunkowaniach stosowania betonu samozagęszczalnego w polskim budownictwie mostowym. „Inżynieria i Budownictwa”, 8/2014, s. 467-471.
- De León R.S.: Talavera da la Reina Cable-Stayed Bridge. „Structural Engineering International” 24(1)/2014, pp. 127-130.
- Kaszyńska M.: Lekkie betony samozagęszczalne do konstrukcji mostowych. „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne”, 2/2009, s. 68-72.
- Kaszyńska M.: Lightweight self-cosolidating concrete for bridge applications. Concrete Bridge Conference, Phoenix, February 2010.
- Zheng J., Wang J.: Concrete-Filled Steel Tube Arch Bridges in China. „Elsevier, Engineering”, 4 (1)/2018, s. 143-155.
- Michalak M.: Budowa dróg. Nawierzchnie betonowe czy bitumiczne? motofakty.pl, 8 lutego 2021.
- Siwowski T., Szydło A., Rajchel M.: Pierwsze krajowe zastosowanie nawierzchni betonowej na obiektach mostowych. „Materiały Budowlane”, 4/2022, s. 70-73.
- Kaszyńska M. et al.: Evolution of suitability of 3D printing of high performance concretes. MATEC Web of Conferences 163, 01002 (2018). MATBUD ‘2018.
Przeczytaj również: Tunel w Świnoujściu
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Projektując obiekty mostowe, należy patrzeć perspektywicznie
Jakie technologie lub innowacje są wykorzystywane w ramach zadania „Przebudowa (budowa) mostu w ciągu DW 993 na potoku Bednarka w m. Bednarka”? Katarzyna Węgrzyn-Madeja: Zabrzmi to nudno, ale jesteśmy zwolennikami sprawdzonych i praktykowanych u nas w zarządzie technologii. W przypadku obiektu na potoku Bednarka również zastosowaliśmy sprawdzone...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy
Wariant 1 – dźwigar kratownicowy (rys. 5) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: długość obiektu: 537,00 m,rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,80 m,wysokość konstrukcyjna przęsła: 3,93-9,23 m. Wariant 2 – dźwigar skrzynkowy (rys. 6) Charakterystyczne parametry techniczne obiektu: rozpiętość teoretyczna przęseł: 53,25 + 70,00 + 3 x 94,00 + 70,00 + 59,75 m,szerokość całkowita przęsła: 13,38 m,wysokość konstrukcyjna...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...