Realizacja tuneli TS-26 i TS-32
Bramki kontrolne rozmieszcza się przy wejściu do tunelu i co ok. 150-200 m. System rejestruje wejście pracownika oraz wskazuje jego lokalizację, określając, pomiędzy którymi bramkami kontrolnymi się znajduje. Za pomocą aplikacji możliwe jest śledzenie na komputerze miejsca pobytu pracowników oraz zapisanie historii lokalizacji w czasie drążenia tunelu.
Co obecnie dzieje się na odcinku
Budowa została podzielona na trzy sekcje drogowe:
nr: 1 – wykonano narastająco na koniec lipca 149 tys. m3 nasypu do wykonania pozostało 307 tys. m3; -2 – wykonano narastająco na koniec lipca 137 tys. m3 nasypu do wykonania pozostało 282 tys. m3; -3 – wykonano narastająco na koniec lipca 279 tys. m3 nasypu do wykonania pozostało 542 tys. m3.
Wykonawca w przystąpił do budowy 12 z 15 obiektów mostowych, których zaawansowanie wynosi od 10% do 24%. Na obiekcie WS31 zabetonowano pierwszy z segmentów ustroju nośnego nitki prawej. Obiekt realizowany jest w technologii nasuwania podłużnego.
Zaawansowanie prac branżowych wynosi:
- Przebudowa sieci; wodociągowej – 75% zaawansowania rzeczowego; -elektroenergetycznej – 46% zaawansowania rzeczowego; -sanitarnej – 46% zaawansowania rzeczowego; -teletechnicznej – 28% zaawansowania rzeczowego; -oświetlenia – 0% zaawansowania rzeczowego;
- Melioracja – 19% zaawansowania rzeczowego;
- SRK – 100% zaawansowania rzeczowego.
Budowa tunelu drogowego TS32
Trwa budowa tunelu drogowego TS32 w zakresie ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lidia Markowska − Dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu
Realizacja drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki rozpoczęła się pod koniec 2018 r. od opracowania dokumentacji projektowej. W sierpniu 2020 r. oba odcinki S3 otrzymały decyzję ZRID, a Wykonawcy niezwłocznie przystąpili do realizacji prac. W tej chwili prace projektowe są na ukończeniu, a roboty w terenie są prowadzone na wszystkich frontach. Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach Zadania III S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe − tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Tunel TS-26 jest najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Natomiast na Zadaniu IV S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła w Lubawce, o długości ok. 15,3 km wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3, których łączna długość wynosi prawie 4,5 km, co stanowi ok. 29% całej realizowanej trasy. Pięć obiektów jest realizowanych jednocześnie na dwóch nitkach metodą nasuwania. Na budowie jest 10 awanbeków. Ponadto dla celów ekologicznych wykonanych zostanie 13 przepustów, stanowiących przejścia dla małych zwierząt i płazów. W ramach realizacji obu odcinków zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Zaawansowanie rzeczowe dla Zadania III S3 wynosi 44,96%. Zakończenie prac na zadaniu tunelowym planowane jest pod koniec 2023 r., natomiast ruch na Zadaniu IV S3 zakłada się puścić pod koniec 2022 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Różniczkowe równanie ruchu (równanie równowagi dynamicznej) jest w postaci wzoru (1), natomiast jego rozwiązanie polega na znalezieniu pierwiastków równania charakterystycznego opisanego zależnością (2). We wzorach (1) i (2) przyjęto oznaczenia: M – macierz mas, K – macierz sztywności, ω – częstość kołowa, ü(t) – wektor przyspieszeń, u(t) – wektor przemieszczeń. Pod względem matematycznym macierzowe równanie drgań swobodnych (1) stanowi układ jednorodnych równań różniczkowych o stałych współc...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...