Przegląd sprzętu do zagęszczania gruntu

Sprzęt do zagęszczania – walce statyczne gładkie

Główne zespoły walca gładkiego, pokazanego na fot. 1, to: rama, silnik, skrzynia przekładniowa z mechanizmem nawrotnym, sprzęgło główne, wały napędowe, układ kierowniczy, instalacja elektryczna oraz hydrauliczna. Na budowach w kraju najczęściej stosuje się walce tandemowe lub trójwałowe, które schematycznie zostały pokazane na rys. 1.

Do oczyszczania powierzchni wałów z przylepiających się cząstek zagęszczanej warstwy służą specjalne zgarniacze, a do zraszania wałów (niezbędnego, aby zapobiec przyklejaniu się mieszanki mineralno-bitumicznej) umieszczone nad nimi dysze, zasilane grawitacyjnie lub ciśnieniowo ze zbiornika wody znajdującego się w zbiorniku (korpusie) walca. Woda w zbiorniku jest dodatkowym balastem dociążającym walec. Uzupełniającym wyposażeniem walców mogą być urządzenia zrywakowe lub noże krążkowe do wyrównywania krawędzi jezdni, przykładowy nóż krążkowy pokazano na fot. 2.

Walców gładkich używa się (razem z walcami ogumionymi) do zagęszczania mieszanek mineralno-bitumicznych wytwarzanych i wbudowywanych na gorąco. Używa się ich również do zagęszczania wszelkich rodzajów podbudów z kruszyw i gruntów stabilizowanych.

Walce ogumione

Charakterystyczną cechą walców ogumionych jest elastyczność opon przekazujących naciski nie tylko na większe ziarna wystające z zagęszczanej warstwy, ale również na ziarna mniejsze.

W rezultacie nacisk koła rozkłada się równomiernie na całej powierzchni styku opony z zagęszczaną warstwą i kruszywo zagęszczanych mieszanek mineralno-bitumicznych nie ulega zmiażdżeniu. Walce ogumione są – w porównaniu z walcami gładki...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.