Przegląd maszyn wykorzystywanych w kopalniach odkrywkowych

Napęd spalinowo-hydrauliczny i rozładunek przedni

Współczesne ładowarki w przeważającej mierze są wyposażone w napęd spalinowo-hydrauliczny i rozładunek przedni. Zaliczają się więc do grona maszyn o cyklicznym sposobie pracy. Pracują wyłącznie ponad poziomem, na którym się przemieszczają. Mogą urabiać ściany o różnym zakresie wysokości – od 5,0 do 10,0 m. Ładowarki łyżkowe na podwoziach oponowych charakteryzują się bardzo zróżnicowanymi pojemnościami łyżek – od 0,5 do ponad 30 m3. Najczęściej spotyka się ładowarki o pojemności łyżek od 4 do 8 m3, przy mocach silników od 130 do 514 kW i wydajnościach od 300 do 800 m3/h, a nawet większych. Spośród stosowanych w Polsce koparek i ładowarek z uwagi na skalę wydobycia wiele z nich to maszyny małe bądź średnie. Najczęściej osiągają pojemność łyżek ok. 2-6 m3 [2].

Wozidła

Transport wewnątrzzakładowy obsługują pojazdy technologiczne – wozidła. Jest to rodzaj pojazdu z przechyloną do tyłu lub na bok skrzynią ładunkową umożliwiającą samoczynny wyładunek. Pojazdy te są przeznaczone do transportu dużych ilości materiałów sypkich w trudnych warunkach terenowych, niedostępnych dla standardowych pojazdów ciężarowych.

Wozidła sztywnoramowe to pojazdy dwuosiowe z wywrotką bardzo dużej ładowności. Używane są do transportu materiałów na niewielkie dystanse. Mają bardzo dobre właściwości trakcyjne pod obciążeniem. Pojedynczy pojazd jest w stanie jednorazowo przetransportować ładunek, którym można zapełnić kilka wagonów kolejowych. Maszyny te wyposażone są w pojedyncze opony na osi przedniej (sterownej) i bliźniacze opony na osi tylnej. Wozidła uzyskują prędkość do 70 km/h, a ich ładowność w zależności od modelu wynosi od 15 do 350 Mg. O...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.