Problematyka zwalczania śliskości zimowej na drogach objętych przełomami i szkodami górniczymi

W artykule opisano problematykę zwalczania śliskości zimowej na drogach objętych przełomami i szkodami górniczymi. Skupiono się na kwestiach pracy posypywarek na drodze oraz określeniu zdolności załadowczej bazy lub punktu ich uzupełnień. Przedstawiono również przykład określenia rozmieszczenia baz załadowczych, jak i inne sposoby zwalczania śliskości zimowej na przykładach ze świata.

Zagadnienie zwalczania śliskości zimowej na drogach objętych szkodami górniczymi stanowi istotną problematykę w utrzymaniu przejezdności tychże dróg z uwagi na nieciągłości i pofałdowania nawierzchni. Do utrzymania tego rodzaju dróg wymagane są większe nakłady sił i środków, wymagany jest również znacznie dłuższy czas prowadzenia tychże operacji po to, aby uzyskać wymagany efekt – a mianowicie oczyszczoną i uszorstnioną nawierzchnię [1, 4].

Akcja zwalczania śliskości zimowej dzieli się na dwa rodzaje [2, 3]:

  • ciągłe zwalczanie śliskości zimowej prowadzone na drogach o ważnym znaczeniu gospodarczym i dużym natężeniu ruchu drogowego,
  • zwalczanie śliskości zimowej w miejscach niebezpiecznych, jak łuki, spadki niwelety oraz wszędzie tam, gdzie jest konieczna zmiana szybkości pojazdu lub kierunku jego ruchu.

Określenie podstawowych wielkości

W celu ustalenia optymalnego składu zespołu maszyn, dotyczącego akcji ciągłej, należy określić podstawowe wielkości, które będą niezbędne w dalszych rozważaniach. Jako maszynę prowadzącą należy z reguły przyjmować w postaci posypywarki (fot. 1) lub skrapiarki (fot. 2). Podstawowe wielkości char...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.