Problematyka nawierzchni betonowych

Dotychczas nawierzchnie betonowe projektuje się, uwzględniając rozciąganie przy zginaniu wywołane obciążeniami ruchu i zmianami temperatury. Naprężenia rozciągające powstają wskutek ciężaru własnego płyty, przeciwstawiającego się pęcznieniu płyt wskutek nierównomiernego nagrzewania lub ochłodzenia płyty. Zjawiska te można przedstawić schematycznie w sposób pokazany na rys. 2. Zanker [8] proponuje wykorzystać omawiane zjawisko w obliczeniach grubości płyty. Przy obliczaniu naprężeń łącznych uwzględnia się, stosując rachunek prawdopodobieństwa, nakładanie się obu naprężeń. Przy znanej częstości obciążeń ruchowych i temperaturowych oraz znanej wytrzymałości betonu, zagadnienie to może być łatwe do rozwiązania. Wyniki analizy doprowadził do ustalenia optymalnej grubości płyty betonowej wynoszącej 22 cm, przy rozstawie szczelin co 5 m i przy obciążeniu osi samochodu wynoszącym 100 kN.

Przeprowadzona analiza wykazała również znaczenie elastyczności (sztywności) podłoża. Przy większej sztywności podłoża płyta wygina się więcej i naprężenia od temperatury są większe. Przy plastycznym podłożu krawędzie płyty zagłębiają się w podłoże, zmniejsza się rozpiętość sklepienia i maleją naprężenia. To twierdzenie może zdumiewać, bo przecież na ogół żąda się „twardego” podłoża pod płyty [9].

Cała analiza przedstawiona w skrócie, jest ważna tylko przy następujących założeniach [9]:

  • ogrzewanie płyt następuje z góry,
  • obciążenie kołem pojazdu występuje w środku płyty,
  • szczeliny przenoszą około 60% sił poprzecznych, co mogą zapewnić tylko płyty dyblowane.

Oczywiście przytoczone tutaj rozważania są słuszne (przy przyjętych założeniach), ale praca nawierzchni betonowej jest bardziej skomplikowana. Analiza przeprowadzona zgodnie...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.