Pierwszy na świecie obiekt mostowy wykonany z recyklowanych łopat turbin wiatrowych
Równolegle z poszukiwaniem racjonalnych sposobów powtórnego użycia kompozytowych łopat turbin wiatrowych w światowym budownictwie infrastrukturalnym rośnie popyt na lekkie, trwałe i estetyczne konstrukcje mostowe z kompozytów FRP, będące jednocześnie doskonałym przykładem dążenia do realizacji idei zrównoważonego rozwoju i budowy zielonej infrastruktury [6]. Obiekty mostowe z kompozytów FRP są również jedną z najlepszych alternatyw dla właścicieli infrastruktury, kierujących się przy wyborze wdrażanych rozwiązań ekonomiczną i środowiskową analizą cyklu życia [7]. W szczególności lekkie i trwałe konstrukcje kompozytowe są wykorzystywane w miastach (minimalizacja zakłóceń w ruchu). Ale i w dalekich, pozamiejskich lokalizacjach (minimalizacja działań utrzymaniowych). Jedyną barierą dla szerszego stosowania mostów z kompozytów FRP jest obecnie stosunkowo wysoki koszt budowy.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
inż. Wojciech Wilczyński,
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe AnmetFirma Anmet istnieje na rynku od 25 lat. Przez ten czas wyrobiła sobie markę rzetelnego partnera dla firm z Polski i Niemiec w zakresie dostarczania rozwiązań recyklingowych metali. Od 2019 r. firma rozpoczęła współpracę z GP Renewables w zakresie dalszego rozwoju, wsparcia know-how oraz tworzenia nowych relacji biznesowych, ponadto przy współpracy z partnerem niemieckim stworzyli markę Wings For Living, która zajmuje się promocją oraz dystrybucją architektury ze śmigieł na świat. Współpraca ta została nagrodzona 1. miejscem w konkursie Polsko-Niemieckiej Izby Gospodarczej 2021.
Od 7 lat firma podejmuje się kompleksowych działań w zakresie recyklingu śmigieł – od klasycznie rozumianego końca życia śmigła, czyli momentu demontażu, w tym celu opracowano m.in. własne sposoby bezemisyjnego cięcia śmigieł w terenie. Przedstawiciele firmy są w stanie wycinać precyzyjnie elementy, które następnie poddają ostatecznej obróbce w zakładzie przy pomocy piły zaprojektowanej i zbudowanej w całości przez inżynierów z Anmet. Dostrzegając ogromny potencjał wytrzymałościowy drzemiący w śmigłach, Anmet zdecydował się na produkcję szeroko rozumianych konstrukcji inżynieryjnych, takich jak: kładki, pomosty, bloki geotechniczne czy wiaty i przystanki. Wśród produktów firmy powstałych z recyklingu można także wyróżnić meble zewnętrzne, które z jednej strony charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na warunki środowiskowe, a z drugiej – przedstawiają niezwykły, organiczny design.
W październiku 2021 r. firma zainstalowała pierwszą na świecie kładkę opartą konstrukcyjnie na śmigle turbiny wiatrowej w miejscowości Szprotawa. Kładka została otwarta 5 stycznia 2022 r. Jest to zwieńczenie 3 lat prac i badań. Zarówno kładka, jak i wiele innych konstrukcji i architektury ze śmigieł znajdują się już w ofercie komercyjnej firmy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Wykonanie uszorstnienia w przypadku MMA polega na mechanicznym naniesieniu w odpowiednim czasie na gorącą warstwę ścieralną posypki i wgnieceniu jej walcami w czasie zagęszczania. W miejscach trudno dostępnych nakładanie posypki może odbywać się ręcznie. Niezwiązaną posypkę po ostygnięciu warstwy należy usunąć szczotką mechaniczną. Przy wyborze uziarnienia należy kierować się wymaganiami ochrony przed hałasem. Jeżeli wymaga się zmniejszania hałasu od kół pojazdów, np. na terenach zurbanizowan...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
Różniczkowe równanie ruchu (równanie równowagi dynamicznej) jest w postaci wzoru (1), natomiast jego rozwiązanie polega na znalezieniu pierwiastków równania charakterystycznego opisanego zależnością (2). We wzorach (1) i (2) przyjęto oznaczenia: M – macierz mas, K – macierz sztywności, ω – częstość kołowa, ü(t) – wektor przyspieszeń, u(t) – wektor przemieszczeń. Pod względem matematycznym macierzowe równanie drgań swobodnych (1) stanowi układ jednorodnych równań różniczkowych o stałych współc...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...